دست و پاهاى آنها نقش و نگار احداث كرده و موى زنان ديگر را به موى
ايشان وصل نموده و آنچه شبيه باين اعمال و جارى مجراى اينها باشد انتهى.
و از مرحوم شهيد اوّل در كتاب دروس و حاشيه ارشاد شبيه همين عبارت
حكايت شده. مرحوم مصنّف مىفرمايند:
در اينكه كوبيدن خال را بتوان از جمله تدليس شمرد تأمّل و اشكال است
چه آنكه اين امر فى حدّ نفسه زينت بحساب آمده و از افراد تدليس نمىباشد.
و همچنين در تفصيل بين وصل موى انسان به موى زن و بين وصل غير موى
انسان بآن نيز تأمّل و مناقشه مىباشد چه آنكه تفصيل مزبور كوچكترين دخالتى در
تحقّق تدليس و عدم تحقّق آن ندارد.
توجيه براى تدليس بودن كوبيدن خال
سپس مرحوم مصنّف مىفرمايند:
اگرچه گفتيم كوبيدن خال زينت بوده و از مصاديق تدليس محسوب نمىشود
ولى درعينحال مىتوان آنرا با توجيه ذيل در زمره افراد تدليس داخل كرد و آن
اينستكه بگوئيم:
غرض از كوبيدن خال ايجاد و احداث نقطهاى سبز در بدن است تا
بدينوسيله ساير مواضع بدن سفيد و بيش از صفائى كه دارد بنظر بيايد و پرواضح است
اين امر علاوه بر زينت مشتمل است بر نشان دادن وصفى كه مفقود مىباشد و آن تدليس
است.
توجيه براى تدليس بودن وصل موى انسان به موى سر و فرق بين آن و وصل
موى غير انسان
و امّا فرق بين وصل موى انسان به موى سر و بين وصل موى غير انسان
بآن