responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تشریح المطالب؛ شرح فارسی بر مکاسب نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد    جلد : 1  صفحه : 228

از جمله هياكل و مجسّمه‌هاى عبادت‌

از جمله اين امور هياكل و مجسّمه‌هاى است كه براى عبادت و در مقام تقديس تعبيه مى‌شوند همچون صليب و بت كه حرمتشان ظاهرا اختلافى نبوده بلكه على الظّاهر اجماع و اتّفاق علماء بر حرمت انها قائم مى‌باشد و از روايت تحف العقول موارد و مواضعى بر آن دلالت دارد مثل:

الف: فرموده امام عليه السّلام:

و كلّ امر يكون فيه الفساد ممّا هو منهى عنه.

ب: فرموده امام عليه السّلام:

او شيئ يكون فيه وجه من وجوه الفساد.

ج: فرموده امام عليه السّلام:

و كلّ منهى عنه ممّا يتقرّب به لغير اللّه.

د: فرموده امام عليه السّلام:

انّما حرّم اللّه الصّناعة الّتى حرام هى كلّها ممّا يجيئ منها الفساد محضا نظير المزامير و البرابط و كلّ ملهوبه و الصّلبان و الاصنام تا آنجا كه فرموده:

فحرام تعليمه و تعلّمه و العمل به و اخذ الاجرة عليه و جميع التّقلّب فيه من جميع وجوه الحركات تا پايان حديث.

از اين ادلّه كه بگذريم مى‌توان براى تحريم اشياء مذكور باين بيان متمسّك شد كه اكل مال در مقابل اينها از قبيل اكل مال بباطل است كه صريحا حقتعالى در قرآن شريف بقولش:

لا تأكلوا اموالكم بينكم بالباطل.

از آن نهى فرموده و بدون ترديد اين نهى دلالت بر حرمت دارد.

و همچنين در مقام اثبات تحريم مى‌توان بفرموده حضرت نبوى صلّى اللّه عليه و آله و سلّم كه در ذيل نقل مى‌شود تمسّك نمود:

انّ اللّه اذا حرّم شيئا حرّم ثمنه.

البتّه استدلال باينحديث شريف مبتنى بر آنستكه تحريم اين امور در واقع باين‌

نام کتاب : تشریح المطالب؛ شرح فارسی بر مکاسب نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد    جلد : 1  صفحه : 228
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست