و همچنين است كلام در اسماء آلت نظير: منشار، مقود و مكنسة چه آنكه
اينكلمات حقيقتا بر ذوات و اشياء صادق بوده و لو بالفعل متلبّس به مبدء نباشند
يعنى مثلا به آلتى كه قبلا بعنوان بريدن چوب از آن استفاده مىكرده و لفظ « منشار » بآن اطلاق مىشده الآن كه مستعمل و فرسوده شده و ديگر بكار
نمىآيد همين اسم همچون زمان قبل بطور حقيقت بآن گفته مىشود و اين خود دليل است
كه لفظ مزبور و اشباه آن براى اعمّ از متلبّس بمبدء و ذاتى كه مبدء از آن منقضى
شده جعل گرديده است.
بيان مراد
قوله: انّ النّزاع هنا: مشار اليه « هنا » مبحث مشتقّ مىباشد.
قوله: للحرف و المهن: كلمه « حرف » جمع حرفه و « مهن » جمع مهنة مىباشد.
قوله: و لكنّه كان متلبّسا بها فى زمان مضى: ضمير در « لكنّه » و « كان » به من كان نائما راجع بوده و در « بها » به هذه المشتقّات برگشته و كلمه « مضى » صفت است براى « زمان » .
قوله: كالمنشار: يعنى آلت نشر و بريدن كه
مقصود ارّه مىباشد.
قوله: و المقود: يعنى آلت كشيدن كه مراد افسار
مىباشد.
قوله: و المكنسة: يعنى آلت زدودن و روفتن كه
منظور جاروب باشد.
متن: و الجواب عن ذلك:
انّ هذا التّوهّم منشأة الغفلة عن معنى المبدء المصحّح لصدق المشتقّ
فانّه يختلف باختلاف المشتقّات لانّه تارة يكون من الفعليّات و اخرى من الملكات و
ثالثة من الحرف و الصّناعات.
مثلا اتّصاف زيد بانّه قائم انّما يتحقّق اذا تلبّس بالقيام فعلا،
لانّ القيام يؤخذ على نحو الفعليّة مبدء لوصف « قائم » و يفرض الانقضاء بزوال فعليّة القيام عنه.