responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الغارات نویسنده : تلخیص و ترجمه عبدالمحمد آیتی    جلد : 1  صفحه : 68

«به عهد من وفا كنيد تا به عهد شما وفا كنم و از من بترسيد [133]» و نيز فرمايد: «يا بر مردم به خاطر نعمتى كه خدا از فضل خويش به آنان ارزانى داشته حسد مى‌برند؟ در حالى كه ما به خاندان ابراهيم كتاب و حكمت داديم فرمانروايى بزرگ ارزانى داشتيم [134]» و براى مردمى كه بعد از ايشان بودند گفت: «بعضى بدان ايمان آوردند و بعضى از آن اعراض كردند دوزخ آن آتش افروخته ايشان را بس [135].» ما خاندان ابراهيم هستيم كه بر ما حسد مى‌برند و شماييد كه بر ما حسد مى‌بريد.

خداوند آدم را به دست خود بيافريد و از روح خود در او دميد و ملائكه را به سجده او واداشت و همه نامها را به او بياموخت و او را بر همه مردم جهان برترى داد. شيطان بر او حسد برد و در زمره گمراهان در آمد.

قوم نوح هم بر نوح حسد بردند، آنگاه كه گفتند «اين مرد انسانى است همانند شما مى‌خواهد بر شما برترى جويد [136]» بر نوح حسد مى‌بردند كه به فضل او در عين آنكه انسانى است همانند آنان اقرار كنند.

پس از نوح بر هود حسد بردند، قومش گفتند: «اين مرد انسانى است همانند شما، از آنچه مى‌خوريد مى‌خورد و از آنچه مى‌آشاميد مى‌آشامد اگر از انسانى همانند خود اطاعت كنيد زيان كرده‌ايد.» اين سخن از روى حسد مى‌گفتند و حال آنكه خدا هر كس را كه بخواهد برترى مى‌دهد و هر كس را كه بخواهد مورد رحمت خويش قرار مى‌دهد.

پيش از اينها فرزند آدم، قابيل برادر خود هابيل را از روى حسد كشت و او در زمره زيانكاران در آمد.

طايفه‌اى از بنى اسرائيل بودند كه به پيامبر خود گفتند: «براى ما پادشاهى قرار ده تا در راه خدا بجنگيم [137]» چون خداوند طالوت را به پادشاهى فرستاد، بر او حسد بردند و گفتند: «از كجا او را بر ما پادشاهى است [138]» و پنداشتند كه خود سزاوارتر از او به پادشاهى هستند. همه اينها چيزهايى است كه پيش از اين اتفاق افتاده و اينك آنها را براى تو حكايت مى‌كنيم و تفسير و تأويل آنها نزد ماست و آنكه دروغ بندد نوميد شود. نمونه‌هاى آن را در شما مى‌يابيم «و اين آيات و هشدارها قومى را كه ايمان نمى‌آورند سود نمى‌كند [139]».

پيامبر ما- صلى اللّه عليه و آله- هم چون بيامد بر او كافر شدند و بر او حسد بردند و حال آنكه نبوت چيزى است كه خداى تعالى به هر يك از بندگانش كه بخواهد ارزانيش مى‌دارد. آرى از اينكه خداوند ما را بر يكديگر فضيلت نهاده است قومى حسد مى‌برند.

بدان كه ما اهل بيت، همان خاندان ابراهيم هستيم كه بر آنان رشك بردند. ما مورد حسد واقع شديم همچنان كه پدرانمان زين پيش مورد حسد واقع شده بودند.

خداى تعالى فرمود آل ابراهيم و آل لوط و آل عمران و آل يعقوب و آل موسى و آل هارون و آل داوود. ما نيز آل محمد (ص) پيامبر خود هستيم. اى معاويه ندانسته‌اى كه خدا مى‌گويد

نام کتاب : الغارات نویسنده : تلخیص و ترجمه عبدالمحمد آیتی    جلد : 1  صفحه : 68
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست