نام کتاب : إيضاح الكفاية نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 4 صفحه : 473
و قياسه[23]
بتعارض الخبرين- الدالّ أحدهما على الحرمة و الآخر على الوجوب- باطل، فإن التخيير
بينهما على تقدير كون الأخبار حجة من باب السببية يكون على القاعدة، و من جهة
التخيير بين الواجبين المتزاحمين(1).
از فعل يا ترك چيز ديگرى نيست. (مخالفت عمليّه لازم نمىآيد).
ثانيا اگر مىگوئيد بين اباحه با (وجوب و حرمت)
از نظر التزام و عقيده منافات هست ما به شما دو جواب مىدهيم:
1- در بحث قطع[24]
بيان كرديم كه موافقت و مخالفت التزاميّه وجوب و حرمت ندارند و احكام شرعى يك نوع
مخالفت و موافقت دارند و آن عبارت است از مخالفت و موافقت عمليّه، و موافقت
التزاميّه در مسائل اعتقادى است.
2- اگر موافقت التزاميّه لازم هم باشد، در محل
بحث منافاتى با اباحه ندارد و مىتوان اجمالا به حكم واقعى ملتزم شد زيرا اباحه،
حكم ظاهرى- نه واقعى- است و مىگوئيم آن شىء ظاهرا مباح است و از نظر موافقت
التزاميّه مىگوئيم ما به آن حكم واقعى مردّد بين وجوب و حرمت ملتزم هستيم و
التزام تفصيلى به احدهما اگر تشريع نباشد[25] دليلى
بر وجوب آن نداريم.
[1]- اشكال: در تعارض خبرين- در بحث تعادل و
تراجيح- كه مثلا يك خبر دلالت بر وجوب و خبر ديگر دلالت بر حرمت مىكند،[26]
حكم مسئله، تخيير است،[27] بين
نام کتاب : إيضاح الكفاية نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 4 صفحه : 473