«ارشادى» است امّا «نهى» در قسم دوّم از عبادات مكروهه بنا بر طريق و جواب «چهارم» كه فعلا درصدد بيان آن هستيم فقط «ارشادى» هست نه مولوى و
نمىتوان نهى در «لا تصلّ فى الحمّام» را مولوى دانست زيرا نهى مولوى
بايد داراى ملاك مربوط به خود باشد و آن ملاك در محلّ بحث وجود ندارد. اگر كسى
نمازش را در حمّام خواند مانند كسى نيست كه مرتكب يك مكروهى شده باشد بلكه فقط
مسأله اقليّت ثواب، مطرح است و اقليّت ثواب، موجب نمىشود كه آن نهى، مولوى باشد.
سؤال: بين نهى ارشادى محلّ بحث با نهى ارشادى در قسم اوّل از عبادات
مكروهه- طبق جواب سوّم- چه فرقى هست؟
جواب: نهى مذكور در ما نحن فيه ارشاد به اين است كه مأمور به را در
ضمن تشخّص دار و خانه يا در ضمن تشخّص در مسجد اتيان نمائيد، ارشاد به افراد فاقد
حزازت و فاقد اقليّت ثواب است.
امّا نهى ارشادى قسم اوّل [1]: در قسم اوّل، يك عنوان راجحى «منطبق» يا «ملازم» با ترك بود و ارشاد هم ارشاد به تحصيل آن عنوان
راجح بود خواه عنوان مذكور، جنبه انطباق داشته باشد يا ملازمه، پس مرشد اليه در آن
نهى «ترك الطّبيعة المأمور به» و «ترك الصّلاة فى الحمّام» است امّا مرشد اليه در محلّ بحث اتيان الطّبيعة
فى ساير المصاديق مع ساير الخصوصيّات است.
به عبارت ديگر: ما در ارشاد قسم چهارم- محلّ بحث- عنوان راجحى نداريم
كه منطبق يا ملازم با ترك باشد و اصلا مسأله ترك، مطرح نيست بلكه مقايسه بين افراد
و مشخّصات، مطرح است به خلاف ارشاد قبلى كه ناظر بر ترك و عنوان راجحى است كه
منطبق يا ملازم بر ترك مىباشد.
[1]در طريق سوّم- كه در محلّ بحث هم امكان جريان دارد.