نام کتاب : إيضاح الكفاية نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 3 صفحه : 373
هست امّا مرتكب صغيره، محل ترديد است كه آيا عنوان فاسق شاملش مىشود
يا نه در نتيجه، ترديد پيدا مىكنيم كه آيا آن فرد، تحت عموم اكرم العلماء باقى
هست يا نه- البته احتمال مىدهيم كه عنوان مخصّص، شامل مرتكب صغيره بشود.
مشهور در فرض مذكور، تفصيلى قائل شدهاند كه:
الف- اگر مخصّص، متّصل و فرضا به صورت «اكرم العلماء الا الفسّاق منهم» باشد كه از ابتدا
ظهورش در عالم غير فاسق است، در اين صورت، نسبت به كسى كه مرتكب صغيره هست،
نمىتوان به عام و اكرم العلماء تمسّك نمود زيرا عنوان عام، عالم غير فاسق است و
شما نمىدانيد عمرو، عالم غير فاسق هست يا نه تا به عام تمسّك كنيد- براى تمسّك به
عموم بايد عنوان عام، محرز باشد- آيا در مورد فردى كه مردّد بين عالم و جاهل هست
مىتوان به اكرم العلماء تمسّك نمود؟ خير!
در محلّ بحث- كه مخصّص، متّصل است- از ابتدا عنوان «اكرم
العلماء»،
عالم غير فاسق شده [1] و شما
نمىدانيد كه مرتكب صغيره، عالم غير فاسق هست يا نه لذا تمسّك به عموم، جائز نيست.
ب- اگر مخصّص، منفصل باشد و مولا فسّاق را به دليل مستقل خارج كند،
فرضا بگويد «اكرم العلماء» و «لا تكرم الفسّاق من العلماء» در اين صورت، «عام»
عنوان
جديدى پيدا نمىكند بلكه عنوانش «عالم» هست و شما يقين داريد كه فرضا عمرو، «عالم»
هست
منتها به علّت ارتكاب گناه صغيره نمىدانيد عنوان فاسق هم بر او منطبق است يا نه
لذا به «لا تكرم الفسّاق» نمىتوان تمسّك كرد امّا تمسّك به
عموم