نام کتاب : إيضاح الكفاية نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 2 صفحه : 452
الأمر الرّابع: تظهر الثّمرة
في أنّ نتيجة المسألة، و هي النّهي عن الضّدّ بناء على الاقتضاء، بضميمة أنّ النّهي
في العبادات يقتضي الفساد، ينتج فساده إذا كان عبادة(1).
ثمره
مسأله «ضد»
(1)- چندين ثمره براى بحث ضد، ذكر كردهاند لكن مهمترين
و مشهورترين ثمرهاش اين است كه: فرض كنيد ضدّ يك واجب، عمل «عبادى» باشد- نظير صلات،
نسبت به ازاله كه متضادّين مىباشند و صلات هم يك امر عبادى هست-، اگر ما قائل شويم
كه امر به شىء، مقتضى نهى از ضد هست پس امر به ازاله، اقتضا مىكند كه صلات، منهى
عنه باشد و نهى در عبادت هم كه موجب فساد است- پس آن صلات، فاسد است- زيرا نهى در عبادت
با قصد قربت، منافات دارد، نمىتوان با اتيان چيزى كه منهى عنه هست و مولا نهى از آن
نموده، قصد قربت نمود.
خلاصه: امر به شىء، مقتضى نهى از ضد- صلات- هست
و نهى در عبادت هم مقتضى فساد است پس صلات، فاسد است و چنانچه مكلّفى، ازاله نجاست
و تطهير مسجد را ترك نمايد و مشغول اتيان صلات شود، عملش فاسد است.
امّا اگر امر به شىء را مقتضى نهى از ضد ندانيم-
امر به ازاله، مقتضى نهى از صلات نباشد- پس آن صلات هم منهى عنه نيست بلكه داراى «امر»
مىباشد و چنانچه مكلّف، ازاله را ترك و نماز را اتيان كند عبادتش صحيح است.
نتيجه: ثمره اينكه امر به شىء، مقتضى نهى از ضد
هست يا نه در صحّت و عدم صحّت عبادت، ظاهر مىشود- البتّه در صورتى كه عبادت، ضدّ يك
واجب اهمّى باشد.
نام کتاب : إيضاح الكفاية نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 2 صفحه : 452