نام کتاب : إيضاح الكفاية نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 2 صفحه : 107
أحدها: الظّاهر أنّ المراد من
(وجهه)- في العنوان- هو النّهج الذي ينبغي أن يؤتى به على ذاك النّهج شرعا و عقلا،
مثل أن يؤتى به بقصد التّقرب في العبادة(1).
امر
اوّل مقصود از عنوان «على وجهه» چيست؟
(1)- لازم به تذكّر است كه معناى كلمه «الاتيان»
واضح است و مقصود از كلمه مذكور، اين است كه مكلّف، مأمور به را در خارج بياورد و جامه
عمل به آن بپوشاند.
بحث اصلى در امر اوّل، راجع بهعنوان «على وجهه»
هست كه سه معنا يا سه احتمال درباره آن، ذكر مىكنيم:
1- مقصود از عنوان مذكور، اين است كه مكلّف، مأمور
به را به آن كيفيّت و به آن نهجى كه لازم است، تحقّق بخشد به عبارت ديگر: مراد، اين
است كه بايد مأمور به، واجد خصوصيّاتى باشد كه از طرف شرع يا عقل، معتبر شده.
خصوصيّات شرعى، مانند اجزا و شرائط مأمور به و خصوصيّت
عقلى مانند اعتبار و رعايت قصد قربت در مأمور به مىباشد، البتّه به آن معنائى كه ما
در مبحث پنجم- در مقدّمه دومش- بيان كرده و گفتيم: اگر قصد قربت بهمعناى «داعى الامر»
باشد، شارع مقدّس نمىتواند آن را بهصورت شرطيّت يا جزئيّت در متعلّق امر خود، اخذ
نمايد، بلكه قصد قربت از كيفيّات و شئون اطاعت است و در باب اطاعت، عقل حكم به اعتبار
قصد قربت مىكند، البتّه در مواردى كه غرض مولا بدون قصد قربت، حاصل نمىشود و يا در
مواردى كه شك در حصول غرض او داريم.
نام کتاب : إيضاح الكفاية نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 2 صفحه : 107