نام کتاب : إيضاح الكفاية نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 442
تخلّف و انفكاك، امكانپذير نمىبود
لذا از اين مطلب، كشف مىكنيم كه:
بين اراده و طلب مغايرت هست و آنها دو حقيقت هستند
و دليل، دلالت مىكند كه تخلّف مراد از اراده، مستحيل است امّا تخلّف مطلوب از طلب
هيچگونه استحالهاى ندارد و عقل و نقلى دلالت بر محاليّت آن نمىكند.
پاسخ مصنّف، نسبت به دليل سوّم اشاعره
ابتداى پاسخ مصنّف، خوب و مناسب است زيرا فرمودهاند:
اراده بر دو نوع است:
الف: تشريعى ب: تكوينى.
اراده تشريعى بازگشت به طلب مىكند يعنى خداوند متعال
مىخواهد كه عبد به اختيار خودش عملى را انجام دهد كه اراده [تشريعيّه] در ضمن ادلّه
فراوان- اقيموا الصّلاة و آتوا الزّكاة- به نحو آشكار مشاهده مىشود و در مورد ترك
كفر و ترك عصيان اراده تشريعى تحقّق دارد و مساوق با طلب است.
نام کتاب : إيضاح الكفاية نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 442