نام کتاب : إيضاح الكفاية نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 432
بيان ذلك: در بحث طلب و اراده و
نزاع مذكور- نفى و اثبات بر روى يك موضوع واقع نشده بلكه نفى بر روى يك عنوان و اثبات،
روى عنوان ديگر است و هر دو طرف هر دو مطلب را قبول دارند زيرا:
اشاعره كه گفتهاند طلب با اراده، مغاير است- نفى
اتّحاد مىكنند- مقصودشان اين است كه طلب انشائى با اراده حقيقى، متّحد نيست و علّت
اين مطلب، همان است كه بيان كرديم كه:
آنها از قيد و كلمه حقيقى و انشائى صرفنظر كرده
و روى مقام انصراف آن دو- طلب و اراده- تكيه كردهاند زيرا كلمه اراده اگر اطلاق شود-
قرينهاى همراهش نباشد- به خاطر كثرت استعمال به اراده حقيقى، انصراف دارد امّا «طلب»
به خاطر كثرت استعمال به طلب انشائى انصراف پيدا كرده لذا اشاعره به آن دو قيد- انشائى
و حقيقى- توجّهى نكرده و گفتهاند طلب با اراده، مغاير است و اتّحادى ندارد پس موضوع
نفى اشاعره، طلب انشائى و اراده حقيقى است و ما هم در اين مطلب با آنها اختلافى نداريم.
اما اماميّه و معتزله كه به اتّحاد طلب با اراده،
قائل هستند، موضوع اثباتشان غير از موضوع نفى اشاعره هست.
گروه اخير هريك از طلب و اراده را با سنخ و نوع خودش
مقايسه كرده و گفتهاند:
طلب حقيقى با اراده حقيقى، طلب انشائى با اراده انشائى،
مفهوم طلب با مفهوم اراده، متّحد هست و تغايرى بين آنها نيست و ما هم قبول داريم كه
طلب انشائى با طلب حقيقى، اراده انشائى با اراده حقيقى مغاير است و درعينحال اخيرا-
در الجهة الرّابعة- بيان كرديم كه مقام انصراف طلب با اراده، مختلف است يعنى لفظ طلب،
به طلب انشائى انصراف دارد و كلمه «اراده» به اراده حقيقيّه منصرف مىباشد.
نام کتاب : إيضاح الكفاية نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 432