نام کتاب : إيضاح الكفاية نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 258
على قيام المبادي بها قيام صدور
أو حلول أو طلب فعلها أو تركها منها، على اختلافها(1).
امر
سوّم
(1)- در امر دوّم هم اشاره كرديم كه مشتقّ ادبى با
مشتقّ اصولى تفاوت دارد. در ادبيّات، افعال و مصادر مزيد فيها، عنوان اشتقاق دارند.
البتّه مصادر مجرّد، خودشان داراى عنوان مبدأ هستند
و تمام مشتقّات- به قولى- از مصادر مجرّد گرفته شدهاند لذا توهّم نمىشود كه مصادر
مجرد، داخل محلّ نزاع در بحث مشتق باشند امّا نسبت به مصادر مزيد و افعال، جاى اين
توهّم هست كه كسى بگويد آن دو هم داراى عنوان مشتقّ اصولى هستند.
مصنّف «ره» فرمودهاند مصادر مزيد و افعال، خارج
از نزاع در باب مشتق هستند زيرا ما براى مشتقّ اصولى ضابطهاى بيان كرديم كه آن ضابطه،
شامل افعال و مصادر مزيد نمىشود و قاعده مذكور اين بود كه:
مشتقّ اصولى عنوانى براى ذات بود يعنى ذات، مبدأ
و تلبّس ذات به مبدئى مطرح بود كه از آن تلبّس، عنوانى انتزاع مىشد كه آن عنوان بر
ذات، صادق بود، تطبيق بر ذات مىكرد و به تعبير مصنّف جرى بر ذات داشت و برآن حمل مىشد
يعنى مىتوان يك قضيّه حمليه تشكيل داد و مثلا گفت «زيد ضارب» يعنى زيد، همان ضارب
است. امّا در افعال و مصادر، اين خصوصيّت وجود ندارد چون مصادر فقط دلالت بر مبدأ دارند
و كارى با ذات ندارند معناى «ضرب»، زدن است امّا ذاتى باشد و اتّصاف به ضرب داشته باشد،
خير. در معناى مبدأ اصلا ذات و تلبّس، لحاظ نشده و مبدأ با ذات مغاير است و اتّحاد
با ذات پيدا نمىكند و نمىتوان گفت زيد، همان ضرب است و اگر گاهى مىگويند «زيد عدل»
از باب مجاز است بنابراين مصادر از محلّ نزاع در باب مشتق، خارج
نام کتاب : إيضاح الكفاية نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 258