responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : إيضاح الكفاية نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 226

الثّاني عشر: إنه قد اختلفوا في جواز استعمال اللفظ، في أكثر من معنى على سبيل الانفراد و الاستقلال، بأن يراد منه كلّ واحد، كما إذا لم يستعمل إلّا فيه، على أقوال‌:

أظهرها عدم جواز الاستعمال في الأكثر عقلا (1)


طبق مبناى ما لزومى ندارد كه در تمام استعمالات مجازى علاقه‌اى بين معناى حقيقى و مجازى باشد بلكه ملاك صحّت استعمال مجازى، اين است كه طبع انسان، آن استعمال را بپسندد و اصلا صحّت استعمال به معناى حسن استعمال است‌.

امر دوازدهم استعمال لفظ در اكثر از معنا

(1)- در بعضى از كتب اصولى مانند معالم و قوانين تقريبا دو عنوان- دو مسئله- مطرح كرده‌اند:

1- آيا استعمال لفظ مشترك در اكثر از معناى واحد، جائز است يا نه مثل اينكه بگوئيم «رأيت عينا» و مقصودمان از كلمه عين، دو معنا از معانى عين باشد.

2- آيا استعمال لفظ در معناى حقيقى و مجازى جائز است يا نه مثلا بگوئيم «رأيت اسدا» و مرادمان هم حيوان مفترس باشد و هم رجل شجاع. امّا مصنّف، هر دو مسئله را تحت يك عنوان كلّى مطرح نموده و فرموده‌اند:

نام کتاب : إيضاح الكفاية نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 226
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست