نام کتاب : اسماعيليان و مغول و خواجه نصير الدين طوسي نویسنده : حسن امین جلد : 1 صفحه : 135
به فاطميان و مذهب آنها وارد سازند.
خلط ديگر ميان فرقه اسماعيليه نزاريه باطنيه (آقا خانى) از يك طرف و
اسماعيليه مستعليه (بهره) كه در واقع ادامه مذهب اسلامى شيعى اسماعيلى فاطمى است،
صورت گرفته است.
نمونهاى از خلط بين اين دو فرقه و مذاهبشان:
بهعنوان نمونهاى از خلط بين اعتقادات اسماعيليان بهره و اعتقادات
اسماعيليان نزارى (آقا خانى) و عدم اراده حقايق و جهل به آنها، مثالى مىآوريم كه
در «موسوعة عبد الناصر فى الفقه الاسلامى» كه به تازگى در
سال 1972 به چاپ رسيده، آورده شده است. در صفحه 32 از اين كتاب آمده است: «مذاهب شيعه على بسيار متعددند كه مشهورترين آنها مذهب
زيديه است كه پيروان زيد بن على، زين العابدين، فرزند حسين بن على شهيد كربلا
مىباشند. اماميه نيز داراى فرقههاى بسيارى است كه مشهورترين آنها فرقه اماميه
دوازده امامى (جعفرى) همچنين فرقه اسماعيليه يا باطنيه كه عبيديان و فاطميان از
اين دستهاند، مىباشد. اين سه مذهب همچنان وجود دارند گرچه از ميان آنها فقه
اسماعيلى همواره از غموض و پيچيدگى برخوردار بوده است».
در صفحه 35 دائرة المعارف مزبور آمده است:
«فرقه اسماعيليه هم پيروانى دارد، اما فقه اين فرقه
روشن نيست». در صفحه 36 آمده است: «اما مذهب اماميه اسماعيليه يا باطنيه، اين مذهب در شمال افريقا ظاهر شد
كه پيروان آن به هنگام استيلا بر مصر و شامات آن را وارد مصر كرده، مذهب رسمى
آنجا قرار دادند. برخى از مذاهب اربعه اهل سنت با آن همنوايى داشتند. اين مذهب تا
وقتى كه پيروان آن بر مصر حكومت داشتند،
اسماعيليان و مغول و خواجه نصير الدين طوسي 136 نمونهاى
از خلط بين اين دو فرقه و مذاهبشان: ..... ص : 135
نام کتاب : اسماعيليان و مغول و خواجه نصير الدين طوسي نویسنده : حسن امین جلد : 1 صفحه : 135