نام کتاب : اسماعيليان و مغول و خواجه نصير الدين طوسي نویسنده : حسن امین جلد : 1 صفحه : 136
در اين سرزمين باقى بود، اما هيچ يك از مردم مصر از آن پيروى نكردند
به طورى كه با زوال حكومت فاطميان در مصر، اين مذهب منقرض شد و امروزه از اين فرقه
جز پيروان آقا خان در هند و جنوب افريقا و برخى از نقاط شامات، چيزى باقى نمانده و
از اين فرقه، فقهى شناخته نشده است».
در صفحه 36 آمده است: «اما مذهب شيعه اماميه اثنا عشرى در عراق و آسياى شرقى و برخى مناطق جزيره
كه امروز عراق و ايران نام گرفته، منتشر است پيروان آن در سرزمينهاى ديگر در اقليت
قرار دارند».
مطالب فوقالذكر در يكى از جديدترين دائرة المعارفهاى ملى و دولتى
به چاپ رسيده است و اين حق براى ما باقى است كه اين پرسش را مطرح كنيم تا كى
نويسندگان ما بايستى از حقايق بىخبر باشند؟! چه وقت به منابع صحيح مراجعه خواهند
كرد و با اخلاص و فهم و درك حقايق، مطالب را خواهند نوشت؟ در مورد مطالب فوق نكاتى
وجود دارد كه شايان ذكر است:
اوّلا: زيديه از مشهورترين مذاهب نيست، بلكه مشهورترين مذاهب پيرو
على، مذهب جعفرى است كه به آن «مذهب اثنا عشرى» و احيانا «امامى»
اطلاق
مىشود. تعداد آنها در جهان به گونهاى است كه از هر پنج مسلمان، يك نفر شيعه اثنا
عشرى است و چنين نيست كه پيروان اين مذهب منحصرا در عراق و ايران باشند و يا در
سرزمينهاى ديگر در اقليت قرار داشته باشند.
ثانيا: كلمه اماميه در اصل هم شامل زيديه و اثنا عشريه مىشود و هم
شامل اسماعيليه فاطميه. در واقع كلمه اماميه با كلمه شيعه مترادف است. اما در قرون
اخير اين كلمه بهطور اختصاصى بر شيعه اثنا عشرى اطلاق مىشود. بنابراين
تقسيمبندى دائرة المعارف مزبور خطاست.
ثالثا: اطلاق صفت باطنى بر مذهب اسماعيلى بدون اينكه تمايزى بين
نام کتاب : اسماعيليان و مغول و خواجه نصير الدين طوسي نویسنده : حسن امین جلد : 1 صفحه : 136