responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اخلاق محتشمي نویسنده : الطوسي، الخواجة نصير الدين    جلد : 0  صفحه : 45

قطعا چنين نيست دالها ذال آمده است و ذالها دال. هنوز هم بسى دال‌ها را ذال مينويسيم و بعضى از ذالها را دال.

ص 64 س 2 ينمو بدون الف بايد باشد.

ص 150 س 3 وضوءها يا وضوؤها، بايد باشد.

ص 498 س 16 يمناز 8 يمتار بمهله بضم آن‌

ص 566 س 6 و 7 سه بار: خشنودى و خشنود:

از كارهاى جناب عالى حقيقة همه كس استفاده بايد بكنند و مى‌كنند، و همين ديروز در نامه‌اى كه بآقاى دكتر نصر نوشتم در باب روضة القلوب و بستان القلوب به گفته‌هاى سركار استناد كردم.

*** 3- شادروان استاد محمد پروين گنابادى در همان مجله (4: 355- 361)

اخلاق محتشمى‌

تأليف خواجه نصير الدين طوسى- با ديباچه و تصحيح محمد تقى دانش پژوه- 590 صفحه+ 32 صفحه ديباچه+ 3 صفحه فهرست قطع وزيرى- از انتشارات دانشكده علوم معقول و منقول‌

اين كتاب بجز متن اخلاق محتشمى مشتمل بر سه رساله ديگر نيز هست كه عبارتند از: 1- ترجمه رساله منسوب به دادبه پارسى يا ابن مقفع بنام (ادب الوجيز للولد الصغير) كه موضوع آن پندها و دستورهايى است به نوزادان و جوانان درباره خويها و آيين‌هاى زندگى و اگر از آن داد به پارسى باشد بيشك مانند ديگر تأليفهاى وى چون «ادب الكبير و ادب الصغير» از بزرگترين سرچشمه‌هاى تربيت و اخلاق نظرى در جهان اسلام است و در تأليفهاى ديگر مؤلفان اسلامى چون «ادب الدنيا و الدين» ماوردى و نوشته‌هاى ديگران تأثير بخشيده است و بايد آن را از منبع‌هاى مهم آموزش و پرورش در ايران باستان بشمار آورده، هر چند بسيارى از فصلها و بحثهاى آن با خصوصيتهاى اسلامى نيز درآميخته شده است.

اين رساله به استقلال داراى 65 صفحه است و درباره اسلوب ترجمه و نثر آن در ضمن بحث از شيوه اخلاق محتشمى گفتگو خواهد شد. رساله مزبور در گذشته به اهتمام مرحوم اقبال آشتيانى نيز طبع شده بود.

2- رساله در تولا و تبرا از خواجه نصير الدين طوسى داراى 9 صفحه. درين رساله كوچك خواجه طوسى مسئله تبرا و تولا را كه از نشانه‌هاى تشيع است به شيوه فلسفى تجزيه و تحليل مى‌كند و آقاى دانش پژوه در ديباچه به بحث درين موضوع پرداخته‌اند. نكته قابل توجه اينستكه نثر اين رساله با ديگر رساله‌ها بسيار متفاوتست و جنبه علمى آن بر جنبه ادبى غلبه دارد. زيرا

نام کتاب : اخلاق محتشمي نویسنده : الطوسي، الخواجة نصير الدين    جلد : 0  صفحه : 45
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست