قطعا چنين نيست دالها ذال آمده است و ذالها دال. هنوز هم بسى دالها
را ذال مينويسيم و بعضى از ذالها را دال.
ص 64 س 2 ينمو بدون الف بايد باشد.
ص 150 س 3 وضوءها يا وضوؤها، بايد باشد.
ص 498 س 16 يمناز 8 يمتار بمهله بضم آن
ص 566 س 6 و 7 سه بار: خشنودى و خشنود:
از كارهاى جناب عالى حقيقة همه كس استفاده بايد بكنند و مىكنند، و
همين ديروز در نامهاى كه بآقاى دكتر نصر نوشتم در باب روضة القلوب و بستان القلوب
به گفتههاى سركار استناد كردم.
***
3- شادروان استاد محمد پروين گنابادى در همان مجله (4: 355- 361)
اخلاق محتشمى
تأليف خواجه نصير الدين طوسى- با ديباچه و تصحيح محمد تقى دانش پژوه-
590 صفحه+ 32 صفحه ديباچه+ 3 صفحه فهرست قطع وزيرى- از انتشارات دانشكده علوم
معقول و منقول
اين كتاب بجز متن اخلاق محتشمى مشتمل بر سه رساله ديگر نيز هست كه
عبارتند از: 1- ترجمه رساله منسوب به دادبه پارسى يا ابن مقفع بنام (ادب الوجيز
للولد الصغير) كه موضوع آن پندها و دستورهايى است به نوزادان و جوانان درباره
خويها و آيينهاى زندگى و اگر از آن داد به پارسى باشد بيشك مانند ديگر تأليفهاى
وى چون «ادب الكبير و ادب الصغير» از بزرگترين سرچشمههاى تربيت و اخلاق نظرى در
جهان اسلام است و در تأليفهاى ديگر مؤلفان اسلامى چون «ادب الدنيا و الدين» ماوردى و
نوشتههاى ديگران تأثير بخشيده است و بايد آن را از منبعهاى مهم آموزش و پرورش در
ايران باستان بشمار آورده، هر چند بسيارى از فصلها و بحثهاى آن با خصوصيتهاى
اسلامى نيز درآميخته شده است.
اين رساله به استقلال داراى 65 صفحه است و درباره اسلوب ترجمه و نثر
آن در ضمن بحث از شيوه اخلاق محتشمى گفتگو خواهد شد. رساله مزبور در گذشته به
اهتمام مرحوم اقبال آشتيانى نيز طبع شده بود.
2- رساله در تولا و تبرا از خواجه نصير الدين طوسى داراى 9 صفحه. درين
رساله كوچك خواجه طوسى مسئله تبرا و تولا را كه از نشانههاى تشيع است به شيوه
فلسفى تجزيه و تحليل مىكند و آقاى دانش پژوه در ديباچه به بحث درين موضوع
پرداختهاند. نكته قابل توجه اينستكه نثر اين رساله با ديگر رسالهها بسيار
متفاوتست و جنبه علمى آن بر جنبه ادبى غلبه دارد. زيرا