responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اجوبه المسايل النصيريه نویسنده : الطوسي، الخواجة نصير الدين    جلد : 0  صفحه : 15

احمد بن موسى آن را اصلاح كرده و خواجه طوسى به تحرير آن پرداخته است. نسخه خطى آن در كتابخانه آستان قدس رضوى، به شماره 164 رياضى، مضبوط است.

19- رسالة فى أحوال الخطوط المنحنية، مؤلّف آن ابلونيوس نجّار حكيم رياضى است، مشتمل بر هفت مقاله، چهار مقاله اوّل را احمد بن موسى و سه مقاله ديگر را ثابت بن قرّه ترجمه نموده‌اند. و حسن و احمد بنى موسى بن شاكر به اصلاح آن پرداخته‌اند، و خواجه طوسى تحرير كرده، و در مقدّمه توضيح محرّر ديده مى‌شود.

20- كتاب كشف القناع عن أسرار الشّكل القطّاع، در كشف الظنون آمده كه طوسى آن را به فارسى ترجمه كرده و سپس به تعريب آن پرداخته، داراى پنج مقاله و هر يك شامل چندين شكل و فصل است. نسخه‌هاى خطى آن فراوان است، در كتابخانه آستان قدس، ش 559 و 5591 و 5467، نگاهدارى مى‌شود.

21- كتاب تربيع الدّائرة، اصل آن از ارشميدس و تحرير آن از خواجه طوسى است، نسخه آن در آستان قدس، ش 5395، موجود است.

22- رسالة فى انعطاف الشّعاع و انعكاسه، اين رساله را در كشف الحجب و الأستار و كشف الظنون و آداب اللغة العربيّة جرجى زيدان بن خواجه طوسى نسبت داده‌اند و نسخه آن در دانشگاه تهران و مجلس موجود است.

23- الرّسالة الشّافية عن الشّكّ فى الخطوط المتوازية، اصل آن از اقليدس صاحب اصول هندسه است. تحرير آن از خواجه طوسى. درباره اين رساله كارهاى فراوان شده، يكى نامه علم الدّين قيصر به خواجه طوسى و پاسخ خواجه طوسى به آن. نسخه‌هاى خطى آن موجود است.

24- التّذكرة النّصيريّة، در هيأت، شروح و حواشى بسيار بر آن نوشته‌اند.

25- كتاب جوامع الحساب بالتّخت و التّراب، از خواجه طوسى، درباره اين رساله تحقيقات بسيار شده است و آن را دكتر سعيدان در اردن چاپ كرده است.

26- رساله معينيّه، يا المفيد در هيأت، به زبان فارسى. خواجه طوسى آن را براى ابو الشّمس معين فرزند ناصر الدّين محتشم قهستان نگاشته، و به وسيله مرحوم محمّد تقى دانش‌پژوه، به صورت عكسى، در انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسيده است.

نام کتاب : اجوبه المسايل النصيريه نویسنده : الطوسي، الخواجة نصير الدين    جلد : 0  صفحه : 15
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست