شك در تكليف،
مقابل شك در
مكلف به، و به
معناى شك در حكم
شرعى و تكليف
است. شك در حكم
شرعى به دو
صورت است:
1. شك
در اصل جعل
حكم شرعى و
انشاى آن;
يعنى اصل تكليف
براى مكلف
نامعلوم است،
مانند: شك
درحرمت استعمال
دخانيات (شبهه
تحريميه) يا
شك در وجوب
نماز هنگام
خسوف (شبهه
وجوبيه);
[2]شك
در مجعول، يا
شك در فعليت
حكم شرعى بعد
از علم به اصل
جعل و انشاى
آن مثل: شك در
حكم مايعى به
سبب شك در خمر
بودن آن; به
اين بيان كه
اگر خمر باشد
حكم حرمت در
حق مكلف به
مرحله فعليت
مى رسد، وگرنه
در همان مرحله
انشا باقى مى
ماند
نكته اول:
بعضى از
اصولى ها شك
در تكليف را
شامل موارد
ذيل دانسته
اند:
1. جنس
تكليف معلوم و
نوع آن مشكوك
باشد، مانند: دوران
ميان وجوب و
حرمت، كه اصل
الزام (جنس تكليف)
معلوم، و نوع
حكم (وجوب يا
حرمت) مشكوك
مى باشد;
[2]نه
نوع تكليف و
نه جنس تكليف
هيچ كدام
معلوم نباشد،
مانند: شك در
اين كه آيا
فلان عمل واجب
است يا خير، و
يا فلان عمل
حرام است يا
نه. اين گونه
موارد را مجراى
يكى از دو اصل
تخيير و يا
برائت مى
دانند
اما برخى
ديگر از
اصوليون، شك
در تكليف را
فقط شامل
موردى مى
دانند كه نه
نوع تكليف
براى مكلف
معلوم باشد و
نه جنس آن، و جايى
را كه جنس
تكليف براى
مكلف روشن
بوده، اما نوع
آن روشن نيست،
به مانند شك
در مكلف به و محل
اجراى اصل
تخيير مى
دانند.
نكته دوم:
شك در
تكليف، در نظر
مشهور
اصوليون
مجراى برائت
عقلى و شرعى،
و شك در مكلف
به مجراى
احتياط است[1]
انصارى،
مرتضى بن محمد
امين، فرائد
الاصول، ج 1، ص
(314-313).
محمدى،
على، شرح
رسائل، ج 2، ص 221.
سبحانى
تبريزى،
جعفر،
المحصول فى
علم الاصول، ج
3، ص 13.
بروجردى،
محمد، مبانى
حقوق اسلامى
(مختلف الاصول)،
ص 148.
فاضل
لنكرانى،
محمد، كفاية
الاصول، ج 4، ص
(440-439).
حكيم، محمد
سعيد، المحكم
فى اصول
الفقه، ج 4، ص 21.
نائينى،
محمد حسين،
فوائد
الاصول، ج 4، ص 6.
شك در ثبوت تكليف
ر.ك: شك در
تكليف
شك در
جزئيت
ترديد در
جزء بودنِ
چيزى براى
مأمورٌ به
شك در
جزئيت، از
مصاديق اقل و
اكثر
ارتباطى، و در
جايى است كه
در جزء بودن
چيزى براى
مأموربه، شك
وجود داشته
باشد، مثل اين
كه فرض شود نماز
نُه جزء يقينى
و مسلّم دارد
و درباره جزء
دهم شك وجود
داردكه آيا
سوره نيز از
اجزاى نماز
است يا نه; در
اين صورت، اگر
سوره از اجزاى
نماز باشد و
مكلف، به عمد
در انجام آن
كوتاهى كند،
مأمورٌ به
(نماز) اصلا
تحقق پيدا نمى
كند، زيرا اجزاى
نماز به يك
ديگر پيوند
خورده اند و
اين چنين نيست
كه اگر جزئى
به جا آورده
شود به همان
مقدار
مأمورٌبه در
خارج تحقق
پيدا كند.
در اين
مسئله سه
نظريه وجود
دارد:
1. مرحوم
«شيخ انصارى»
معتقد است
نسبت به تكليف
به اكثر نماز
با سوره برائت
عقلى و نقلى
جارى مى شود;
2. مرحوم
«آخوند
خراسانى» فقط
برائت شرعى را
جارى مى داند;