خويى،
ابوالقاسم،
محاضرات فى
اصول الفقه، ج
5، ص 61.
خوانسارى،
محمد، منطق
صورى، ص 269.
جمله
هاى استفهامى
جمله هاى
پرسشى
جمله هاى
استفهامى، از
اقسام جمله
هاى انشايى و
مقابل جمله
هاى خبرى بوده
و به جمله هايى
گفته مى شود
كه مصدّر به
ادات استفهام
مى باشد; يعنى
در ابتداى
آنها همزه
استفهام يا هل
و... در مى آيد و
بر طلب فهم
نسبت به مدخول
ادات استفهام
دلالت مى
نمايد، مانند:
«هل يضرب» و «أزيد
قائم».
تهانوى،
محمد اعلى بن
على، كشاف
اصطلاحات الفنون
و العلوم، ج 2،
ص 1155.
مظفر، محمد
رضا، المنطق،
ص 51.
صدر، محمد
باقر، بحوث فى
علم الاصول، ج
1، ص 295.
جمله
هاى اسميه
جمله هاى
خبرى آغاز شده
با اسم
جمله هاى
اسميه، از
اقسام جمله
هاى خبرى و
مقابل جمله
هاى فعليه
بوده و به آن
جمله هايى مى
گويند كه با
اسم شروع مى
شود، مانند
«زيد قائم».
در كتاب
«كشاف
اصطلاحات
الفنون» آمده
است:
«الجملة
اما فعلية و
هى ما كان
صدرها فعلا،
كقام زيد و
كان زيد
قائما، و اما
اسمية و هى ما
كان صدرها
اسما، كزيد
قائم»[1]
نكته:
حمل محمول
بر موضوع در
جمله هاى
اسميه، گاهى ذاتى
است، مانند:
«زيد انسان» و
گاهى غير ذاتى
است، مانند:
«زيد قائم»[2]
[1]تهانوى،
محمد اعلى بن
على، كشاف
اصطلاحات الفنون
و العلوم، ج 1،
ص 245
صدر، محمد
باقر، بحوث فى
علم الاصول، ج
1، ص (272-269).
سجادى،
جعفر، فرهنگ
معارف
اسلامى، ج 2، ص 192.
جمله هاى
انشايى
كلامِ صادر
شده به قصد
ايجاد معنا و
غير قابل تصديق
و تكذيب
جمله هاى
انشايى، از
اقسام جمله
هاى تام و مقابل
جمله هاى خبرى
بوده و به
كلام تامى
گفته مى شود
كه براى آن در
عالم خارج، ما
به ازايى نيست;
به بيان ديگر،
مركب تامى است
كه قابل تصديق
و تكذيب نمى
باشد، مانند:
«اضرب» كه به
مجرد انشا، در
خارج و عالم
اعتبار،
ايجاد مى شود
و قبل از آن وجود
نداشته است.
در كتاب
«كشاف
اصطلاحات
الفنون» آمده
است:
«الجملة
اما خبرية او
انشائية لانه
ان كان لها خارج
تطابقه او لا
تطابقه
فخبرية و الا
فانشائية»[1]
ميان
اصوليون درباره
فرق انشا و
خبر اختلاف
است; برخى
همانند مرحوم
«محقق
خراسانى»
تفاوت انشا و
اخبار را در
مدلول تصديقى
مى دانند و آن
را از حوزه
مدلول
استعمالى
كلام، خارج
دانسته و مى
گويند: اگر
مقصود جدى از
آوردن كلام،
دلالت آن بر
ثبوت نسبت يا
نفى آن در
عالم خارج يا
ذهن باشد، خبر
است و اگر
مقصود از
كلام، ايجاد
معانى به
وسيله الفاظ،
يعنى ثبوت و
تحقق معانى با
اين الفاظ
باشد، انشا
است.
برخى ديگر
هم چون مرحوم
«خويى» تفاوت
اين دو را در
مدلول
استعمالى
كلام دانسته و
مى گويند: اگر
جمله به قصد
حكايت از خارج
گفته شود،
اخبار است و
اگر به قصد
طلب و ايجاد
امرى در عالم
اعتبار باشد،
انشا است[2]
[1]تهانوى،
محمد اعلى بن
على، كشاف
اصطلاحات الفنون
و العلوم، ج 1،
ص 246
[2]خويى،
ابوالقاسم،
محاضرات فى
اصول الفقه، ج
1، ص 87
خوانسارى،
محمد، منطق
صورى، ص 68.
حكيم،
محسن، حقايق
الاصول، ج 1، ص 27.
آخوند
خراسانى،
محمد كاظم بن
حسين، كفاية
الاصول، ص 27.
ذهنى
تهرانى، محمد
جواد، تحرير
الفصول، ج 1، ص 62.
مظفر، محمد
رضا، المنطق،
ص (51-50).
جمله
هاى تام
الفاظ مركب
داراى معناى
تام
جمله هاى
تام، از اقسام
الفاظ مركب و
مقابل جمله
هاى ناقص بوده
و عبارت است
از الفاظ
مركبى كه
داراى معناى
تام و كامل مى
باشد، به گونه
اى كه سكوت بر
آن جايز است;
يعنى شنونده
با شنيدن آن،
انتظار كامل
شدن و ادامه
كلام را از
سوى گوينده
ندارد، مانند:
«الصبر شجاعة»
و «ضرب زيد
عمرواً».
نيز ر.ك:
نسبت ناقص.
مظفر، محمد
رضا، المنطق،
ص 50.
صدر، محمد
باقر، بحوث فى
علم الاصول، ج
1، ص 263.
جمله
هاى خبرى
جمله هاى
حكايت كننده
از نسبتى قابل
تصديق و تكذيب،
در خارج
جمله هاى
خبرى، از
اقسام جمله
هاى تام و
مقابل جمله
هاى انشايى
بوده، و به
معناى كلام
تامى است كه
براى نسبت آن
در عالم خارج،
مابه ازايى
وجود داشته
باشد و ممكن
است آن نسبت
مطابق واقع
باشد يا
نباشد; به
بيان ديگر،
جمله خبرى،
مركب تامى است
كه فى نفسه
قابل تصديق و
تكذيب باشد،
مانند: «ضرب
زيد عمروا».
در كتاب
«كشاف
اصطلاحات
الفنون» آمده
است:
«الجملة
اما خبرية او
انشائية لانه
ان كان لها خارج
تطابقه او لا تطابقه
فخبرية و الا
فانشائية و
يجيئ فى لفظ الخبر
و الانشاء»[1]