شارع از روى
تعبد آن را در
حكم علم محسوب
نموده است.
نيز ر.ك:
امتثال
تفصيلى.
فاضل
لنكرانى،
محمد، كفاية
الاصول، ج 4، ص 147.
خويى،
ابوالقاسم،
مصباح
الاصول، ج 2، ص
(86-84).
خمينى،
مصطفى،
تحريرات فى
الاصول، ج 3، ص 131.
نائينى،
محمد حسين،
فوائد
الاصول، ج 3، ص 70.
امتثال
علمى اجمالى
انجام همه
مصاديق محتملِ
متعلق تكليف
معلوم به
اجمال
امتثال
علمى اجمالى،
مقابل امتثال
علمى تفصيلى
مى باشد و در
جايى است كه
مكلف، علم
اجمالى به
متعلق تكليف
دارد و به
اجمال از راه
انجام تمام
محتملات
تكليف را
امتثال نموده
و احتياط مى
كند (در
واجبات همه را
به جا مى آورد
و در محرمات
همه را ترك مى
كند) مانند آن
كه مكلف علم
اجمالى دارد
كه در روز
جمعه، يا نماز
ظهر واجب است
و يا نماز
جمعه، سپس از
راه احتياط
(انجام نماز
ظهر و جمعه)
علم اجمالى به
انجام «مكلفٌ
به» واقعى
پيدا مى كند.
در اين
موارد، هر چند
مكلف به طور
مشخص و به تفصيل،
علم به مكلف
به و امتثال
آن ندارد، اما
علم اجمالى دارد
كه مكلف به را
امتثال كرده
است.
انصارى،
مرتضى بن محمد
امين، فرائد
الاصول، ج 1، ص 209.
خويى،
ابوالقاسم،
مصباح
الاصول، ج 2، ص
(86-84).
مشكينى،
على،
اصطلاحات
الاصول، ص 131 و 72.
نائينى،
محمد حسين،
فوائد
الاصول، ج 3، ص 70.
امتثال
علمى تفصيلى
انجام
متعلق تكليف
معلوم به
تفصيل
امتثال
علمى تفصيلى،
مقابل امتثال
علمى اجمالى
مى باشد و در
جايى است كه
مكلف، علم
تفصيلى به
متعلق تكليف
دارد و همان
را درخارج
انجام مى دهد،
مانند آن كه
مكلف در روز
جمعه، علم پيدا
مى كند كه
نماز ظهر به
طور مشخص بر
او واجب است و
هيچ گونه ترديد
و يا اجمالى
نسبت به آن
براى او وجود
ندارد و سپس
همان را در
خارج به جاى
مى آورد.
نكته اول:
امتثال
علمى تفصيلى
در موارد ذيل
صورت مى گيرد:
1. مكلف،
به متعلق
تكليف قطع
(علم وجدانى)
دارد و آن را
انجام داده يا
ترك مى نمايد;
[2]متعلق
تكليف، از راه
امارات، كه
جانشين علم مى
شود، براى
مكلف معلوم
گرديده و او
آن را انجام
داده يا ترك
مى نمايد
مورد دوم هر
چند موجب علم
وجدانى نمى
شود، ولى در
حكم علم
وجدانى و
جانشين آن است.
نكته دوم:
نسبت به
الحاق ظن
مطلق، به علم
وجدانى، در زمان
انسداد باب
علم، اختلاف
وجود دارد:
مرحوم
«نايينى»
معتقد است:
امتثال از راه
ظن مطلق بنا
بر كشف، به
امتثال علمى
تفصيلى ملحق
مى شود; اما
مرحوم «شيخ
انصارى» معتقد
است امتثال از
راه ظن مطلق،
چه بنا بر كشف
و چه بنا بر
حكومت، در
رتبه امثتال
علمى تفصيلى
نيست.
انصارى،
مرتضى بن محمد
امين، فرائد
الاصول، ج 1، ص 209.
نائينى،
محمد حسين،
فوائد
الاصول، ج 3، ص 70.
بروجردى،
حسين، نهاية
الاصول، ج 2،1،
ص 431.
حيدرى، على
نقى، اصول
الاستنباط، ص
184.
آخوند
خراسانى،
محمد كاظم بن
حسين، كفاية
الاصول، ص 316.
صدر، محمد
باقر، بحوث فى
علم الاصول، ج
4، ص (180-179).
مكارم
شيرازى،
ناصر، انوار
الاصول، ج 2، ص 288.
حكيم، محمد
سعيد، المحكم
فى اصول
الفقه، ج 3، ص 106.
سبحانى
تبريزى،
جعفر،
المحصول فى
علم الاصول، ج
3، ص 100.
خمينى، روح
الله، تهذيب
الاصول، ج 2، ص 55.
خمينى، روح
الله، انوار
الهداية فى
التعليقة على
الكفاية، ج 1،
ص 177.
خمينى،
مصطفى،
تحريرات فى
الاصول، ج 3، ص 126.
امتثال
نهى
ترك همه
افراد شىء
متعلق نهى
امتثال
نهى، به انجام
ندادن همه
افراد و مصاديق
طبيعت منهى
عنه است، زيرا
طبيعت شىء به
وجود فردى از
افرادش،
موجود مى
گردد، ولى
تنها با ترك
همه افراد و
مصاديق آن از
بين مى رود;
بنابراين،
هنگامى كه نهى
به طبيعت تعلق
گيرد، امتثال
آن، به ترك
همه افراد و
مصاديق است;
بر خلاف
امتثال امر.
مظفر، محمد
رضا، اصول
الفقه، ج 1، ص (108-107).
خويى،
ابوالقاسم،
محاضرات فى
اصول الفقه، ج
4، ص (93-92).
خمينى، روح
الله، مناهج
الوصول الى
علم الاصول، ج
2، ص (105-104).
نائينى،
محمد حسين،
فوائد
الاصول، ج 2،1،
ص 394.
امتثال
يقينى
ر.ك: امتثال
علمى
امر
ر.ك: اوامر
امر
ابتدايى
امر به چيزى
بدون سابقه
امر يا نهى
قبلى
هر گاه شارع
مقدس به
مقتضاى مصالح
و مفاسد، ابتداءاً
به انجام يا
ترك عملى امر
كند، به آن،
امر ابتدايى مى
گويند.
بيشتر
اوامر شارع،
هم چون امر به
نماز و روزه،
امر ابتدايى
است، كه در
مقابل امر بعد
حظر و امر بعد
امر قرار دارد.