responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آئين بلاغت: شرح مختصر المعانى نویسنده : شیرازی، احمد امین    جلد : 1  صفحه : 211

ممكن است كسى ايراد كند كه در علم نحو گفته‌اند جايز است شرط مضارع و جزا ماضى باشد.

جواب ايراد اينست كه اين جواز مشروط بآن است كه بجاى جزا چيزى قرار نگيرد.

بل هو سبب: «هو» راجع به تكذيب رسل است يعنى تكذيب رسل سبب و علّة است براى «لا تحزن» كه جواب شرط است يعنى چون رسل قبل از ترا تكذيب نمودند پس تو اى پيامبر غم و اندوه نداشته باش. سبب جواب جانشين جواب شده است.

ثم الحذف لا بدّله: در صورتيكه از جمله چيزى حذف شود بايد بجاى آن عوضى آورده شود كه همان عوض نشانه و دليل محذوف است.

و ادّلته كثيرة: فقط عقل است كه مى‌فهماند چيزى از جمله حذف شده ولى نشانه‌ها و دلائل ديگر محذوف را تعيين مينمايند. و اينكه مصنف «و ادّلته» گفته بهمين جهت است. يعنى آنچه كه تعيين محذوف مينمايد بسيار است مانند «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ» عقل ميگويد از آيه چيزى حذف شده زيرا احكام شرعيّه بذوات تعلق نميگيرند. نميتوان گفت ميته حرام است بايد گفت اكل ميته، پوشيدن پوست آن، بكاربردن پشم و موى آن حرام است. پس بدليل عقل از آيه چيزى حذف شده و «مقصود اظهر» دلالت بر تناول و ميل كردن دارد.

و فى قوله و منها: شارح ميگويد در عبارت «و منها ان يدّل» تسامح است. زيرا ان يدّل بمعنى دلالت است. دلالت از ادلّه نيست بلكه‌

نام کتاب : آئين بلاغت: شرح مختصر المعانى نویسنده : شیرازی، احمد امین    جلد : 1  صفحه : 211
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست