نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 661
تقسيم دوم در مغالطه از جهت نوع فساد دليل
(1080)چنانكه معلوم شد مغالطه موقوف بر ابهام است و تا ابهام و عدم
تميز وجود نداشته باشد مغالطه حاصل نميگردد.
ابهام گاهى راجع به قضايائى است كه مقدمات قياس واقع ميشوند صرف نظر
از آنكه در قياس واقع شدهاند، و گاهى مربوط به خود قياس است.
(1081)قسم دوم كه
راجع به قياس است گاهى مربوط بماده قياس يعنى راجع بمقدمات است، لكن از جهت آنكه
در قياس واقع شدهاند، و گاهى مربوط بصورت و هيئت قياس است و مجموعا انواع ابهام
كه موجب مغالطهاند سيزده قسم ميباشند، نه قسم اشتباهات لفظى و معنوى ضمن مشبهات
بغير شماره (926) بيان شد و چهار قسم كه راجع به خود قياس است يك قسم از جهت ماده
و سه قسم از جهت صورت قياس است كه در اينجا توضيح داده ميشود چهار قسم عبارتند از:
1- عدم اتحاد اجزاء مقدمات
با طرفين نتيجه يا عدم اتحاد جزء مكرر در دو مقدمه؛ و اين قسم راجع بماده قياس
است.
2- سوء تأليف و سوء تبكيت.
3- وضع ما ليس بعلة مكان
العلة.
4- مصادره بمطلوب اول. و
اينك بشرح هريك مىپردازيم.
1- عدم اتحاد
اجزاء دو مقدمه با طرفين نتيجه يا جزء متكرر
(1082)اين اشتباه از جهت مقايسه دو مقدمه با يكديگر حاصل
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 661