نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 555
در مثال دوم گذشته ميگوئيم: هر انسانى حساس است و هرحساسى حيوان است،
نتيجه ميدهد: هر انسانى حيوان است.
قياس عكس
(855)قياس عكس يا عكس قياس بصورت قياس حملى تشكيل ميشود و در كيفيت
انتاج، نظير قياس خلف است زيرا نتيجهاش از طريق ابطال لازم نقيض مطلوب بدست
مىآيد و باينجهت خواجه طوسى آنرا رد قياس حملى مستقيم بخلف شمرده است.
قياس عكس چنين تشكيل ميشود كه نقيض يا ضد نتيجه و مطلوب را بجاى يكى
از دو مقدمه كه متفق عليه و مسلم است قرار داده و با مقدمه ديگر تركيب مينمايند،
نقيض يا ضد همان مقدمه محذوفه را كه مسلم و متفق عليه است نتيجه ميدهد، و آن محال
ميباشد، در صورتيكه هر قضيهاى كه محال باشد دروغ است.
كذب اين نتيجه از جهت تركيب و صورت قياسى و نيز بواسطه مقدمه ديگر
اين قياس نيست زيرا صحت صورت و صدق مقدمه ديگر مسلم است و اگر با فرض صحت صورت و
صدق مقدمه ديگر نتيجه كاذب بعمل آيد بايستى هرقياسى كه داراى صحت تركيب و صدق
مقدمات باشد نتيجه كاذب بدهد، بنابراين كاذب بودن نتيجه بواسطه كذب مقدمهاى است
كه نقيض مطلوب ميباشد و چون نقيض مطلوب باطل است اصل مطلوب صحيح خواهد بود.
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 555