نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 402
نيست ليكن از خود تعريف اين قيد برمىآيد و بدون آن تعريف قياس
ناتمام است. و قيد مزبور قيد «وحدت» است:
هرقياسى به تنهائى با دو مقدمه خود مستلزم جزم بمطلوبى است كه اختصاص
بخود آن دارد ليكن بعدا توضيح اين مطلب خواهد آمد كه گاهي يك قياس به تنهائى و
بدون ضميمه شدن قياسهاى ديگر مستلزم مطلوب نهائى نبوده و براى اثبات يك مطلوب بايد
چندين قضيه را بيكديگر ضميمه كنيم باين ترتيب كه ابتداء از دو قضيه قياس تشكيل
داده و نتيجه آنرا در قياس ديگر مقدمه قرار ميدهيم. يا يكى از دو جزء قياس را با
چند مقدمه و جزء ديگرش را نيز با چندين مقدمه ديگر ثابت ميكنيم. بنابراين هرقياسى
مستلزم نتيجه خود ميباشد. و هريك به تنهائى يك نتيجه بيش ندارد و نتيجهها پىدرپى
بيك مطلوب نهائى ميرسند.
اقسام قياس
(547)قياس بر سه قسم است: اقترانى حملى. اقترانى شرطى. استثنائى.
منطقيان قديم قياس را دو قسم ميشناختند: اقترانى و استثنائى.
اقترانى بعقيده آنها قياسى بود كه تنها از حمليات تشكيل شده باشد.
و قياسهائيكه شرطى در آن بكار برده ميشود استثنائى محسوب ميشد و علت
اين بود كه در تعليمات اول فقط حمليات و استثنائيات ذكر شده بود.
شيخ ابو على سينا اول كسى بود كه شرطيه اقترانيه را استخراج
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 402