نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 339
محمول قرار داده و وجود را براى درخت ثابت كرده و بين آنها نسبتى
برقرار ميسازد.
بنابراين بين قضيّه درخت موجود است و درخت موجود نيست باعتبار خارج
تناقض بين وجود و عدم استقلالى و باعتبار ذهن بين وجود رابط و عدم رابط يعنى نسبت
سلبى و ايجابى ميباشد.
قسم دوم از قضايا كه در مورد هليات مركّبه تشكيل ميشود در ذهن و خارج
هر دو جا تناقض بين وجود و عدم رابط تحقق پيدا ميكند.
(420)سابقا توضيح
داده شد كه وجود رابط يا نسبت كه وجود تبعى ميباشد مانند وجود اصلى و استقلالى در
مراحل چهارگانه خارج و ذهن و لفظ و كتابت وجود دارد و تعريفاتى كه براى تناقض
آوردهاند همگى مربوط بقضيه ذهنى و لفظى ميباشد زيرا در متن واقع تناقضى نيست و
تناقض منحصرا در علوم و اعتبارات مردم است.
تعريف تناقض در قضايا
(421)تناقض اختلاف بين دو قضيه از جهت سلب و ايجاب است باينكه يكى
موجبه و ديگرى سالبه باشد. بطوريكه از صادق بودن هريك كذب ديگرى بحسب ذات
(بخودىخود) لازم آيد.
چنانكه از مطالب گذشته معلوم شد تناقض حقيقى همان مقابله دو قضيه در
سلب و ايجاب است مشروط بر آنكه سلب و ايجاب مربوط بيك قضيه و در يك نسبت بوده
باشد.
براى تشخيص اينكه درواقع سلب و ايجاب بيك نسبت و يك
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 339