نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 335
(406)اين عمل كه امكان و امتناع را جزء محمول قرار دهند مطابق با
واقع و حقيقت است زيرا وقتى مىخواهيم محمولى را براى موضوع ثابت كنيم امكان و
امتناع جزء مقصود و مطلوب ما ميباشند. و ميخواهيم بدانيم كتابتى كه براى انسان
ثابت ميشود چگونه كتابتى مىباشد.
آيا كتابت ممكن و يا غيرممكن است و باعتبار اين جزء كه امكان است.
كتابت براى انسان ضرورى خواهد بود.
(407)زيرا امكان از
ممكن و وجوب از واجب و امتناع از ممتنع قابل جدائى نيست و اگر قابل جدائى باشد يكى
از دو محظور لازم مىآيد.
(408)يا آنكه بايستى
امكان بدل بوجوب يا امتناع گردد و آن انقلاب حيثيت و محال است.
(409)و يا آنكه با
زوال امكان و امتناع موضوع از هرسه ماده خالى بماند. و خالى بودن ماهيت از جهات
سهگانه مستلزم آنست كه حالت چهارمى غير از آن سه حالت براى ماهيت تصور شود و
منفصله حقيقيه نباشد در صورتى كه دليل ثابتكردن جهات بطوريكه گذشت قضيه منفصله
حقيقيه مىباشد.
(410)در همه قضايا
يك ماده بيشتر وجود نداشته و آن ضرورت است. و امكان و امتناع از ضرورت حكايت
ميكنند و ضرورت ماده امكان و امتناع و رابط بين همه محمولات بموضوعات است.
(411)مصنف كتاب ما
در آخر كلمه «فافهم» را آورده و امر بدقت نموده است شايد نظرش از دقت
در مطلب اين باشد كه درست است در متن واقع جز ضرورت چيز ديگرى نيست ليكن از نظر
تحليل عقلى
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 335