نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 293
معدولة المحمول سالبه: زيد نادان نيست. زيد ليس هو غير عالم.
معدولة الموضوع موجبه: نادان نيازمند بعلم است. اللّا عالم محتاج الى
العلم.
معدولة الموضوع سالبه: نادان نيازمند بكتاب نيست. اللّا عالم بمحتاج
الى الكتاب.
معدولة الطرفين موجبه: نادان ناتوان است. اللّا عالم غير قادر.
معدولة الطرفين سالبه: نادان بىنياز از علم نيست. اللّا عالم ليس
غير محتاج الى العلم.
سالبة المحمول: نويسندگى براى انسان ممكن است. الانسان ممكن الكتابة.
شرطيههاى محصوره و مهمله
(292)در قضاياى حمليه چنانكه بيان شد حصر و اهمال از جهت معين
بودن افراد موضوع يا عدم تعيين افراد است. ليكن در قضاياى شرطيه، مهمله يا محصوره
بودن قضيه از جهت افراد موضوع نبوده بلكه از جهت استمرار و دوام حكم اتصال يا
انفصال در همه زمانها يا اختصاص داشتن ببعضى از حالات موضوع و در بعضى از زمانها
ميباشد.
(293)بنابراين شرطيه
مهمله قضيهايستكه الفاظ آن هيچگونه دلالتى بر اين نداشته باشد كه حكم بلزوم يا
عناد در همه اوقات و در همه حالاتيكه براى موضوع قابل تصور است استمرار و كليت
داشته يا به بعضى از زمانها و بعضى از حالات اختصاص دارد.
مثل آنكه بگوئيم: آفتاب اگر بر جسم بتابد جسم تافته خواهد
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 293