نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 214
اين عقيده «مثالىخارجى» خوانده ميشود.
او ميگويد وجود ماهيت مجزا از وجود فرد است ماهيت موجود روحانى. و
فرد مادى است و بين موجود مجرد و مادى هيچگونه اتحادى نيست رابطه بين طبيعى و فرد
رابطه بين علت و معلول و اثر و مؤثر و ظاهر و مظهر است و وجود علت غير از وجود
معلول است هر چند معلول سايه و اثر علت است.
شيخ اشراق كه انواع جسمانى را مجموعه اعراض ميداند اين عقيده را
اختيار كرده و فلاسفه غربى بصورتهاى مختلفى اين عقيده را پذيرفتهاند.
نصوص و ظواهر شرعى نيز مؤيد اين قول است: آيه «وَإِنْ
مِنْ شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ»[1] «ماعِنْدَكُمْ يَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باقٍ»[2]و نظاير اين آيات، و رواياتى نزديك باين
مضمون بسيار است.
(قول سوم) عقيده ارسطو و
پيروان مشّاء است. آنان ميگويند طبيعى هم در ذهن و هم در ماده موجود است ليكن وجود
طبيعت مجزا از وجود افراد نيست و بعين وجود افراد موجود است. طبيعت لا بشرط سارى
در افراد و متحد با افراد است.
دليل آنها بر اينكه طبيعت در عالم ماده و در ضمن فرد موجود است
آنستكه ما مىبينيم اشياء آثار خارجى دارند و اثر طبيعت از آثار فردى جداست و چون
اثر خارجى مؤثر خارجى و مادى ميخواهد بنابراين طبيعت در عالم ماده موجود بوجود حسى
ميباشد هرچند كه