responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 186

و تمام ذات پرويز و حسن و تقى چيست گفته ميشود انسان هستند و انسان نوع آنها ميباشد. بهمين جهت براى تعريف آن گفته‌اند «نوع عبارتست از آن كلى كه هرگاه از حقيقت اشياء متعدديكه يك طبيعت و ماهيت دارند بپرسند آن كلى در جواب گفته شود».

قيد حقيقى را از آنجهت بدنباله نوع افزوده‌اند كه با نوع اضافى تميز داده شود.

تعريف نوع اضافى‌

(74) قبلا گفته شد كه جزئى بطور اشتراك لفظى بدو معنى مختلف مى‌آيد كه يكى را جزئى حقيقى و ديگرى را جزئى اضافى مينامند. نوع نيز همچنان دو معنى دارد معنى اولش همان بود كه تعريف شد و نوع حقيقى نامداشت. معنى ديگرش آنستكه نوع اضافى ناميده ميشود.

مصنف كتاب ما در لمعه هشتم نوع اضافى را اينگونه تعريف نموده كه نوعيكه مندرج در جنس است نوع اضافى ميباشد. اين تعريف خالى از مسامحه نيست زيرا نوع اضافى گاهى همان نوع حقيقى و گاهى جنس است و جمله نوعيكه تحت جنس قرار گرفته باشد فقط بر قسمى صادق است كه همان نوع حقيقى باشد و بر قسم ديگريكه با جنس يكى است يعنى انواع متوسطه و نوع عالى صادق نيست.

ديگران گفته‌اند نوع اضافى آن كلى است كه هرگاه حقيقتى را با غيرضميمه كنند و از حقيقت آنها بپرسند جنس در جواب گفته شود. اين تعريف نيز چندان پسنديده نيست. و بهتر آنستكه بگوئيم:

نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 186
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست