نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 116
(4/ 2) تفاوت حدس و فكر
خواجه طوسى در شرح منطق اشارات[1]گفته است فكريكه بازاء حدس است آن فكرى است كه حركت اوّل را
داشته و فاقد حركت دوم باشد يعنى ذهن از مجهول بمعلوم مناسب توجه يافته و در آنجا
متوقف بماند و اين يكى از معانى فكر است. اين بيان موافق با عقيده مشهور است كه
تفاوت بين حدس و فكر را باين گذاشتهاند كه حدس با يك حركت انجام ميشود و فكر با
دو حركت ليكن از گفتار خواجه در شرح نمط سوم اشارات[2]خلاف آن برمىآيد زيرا در آنجا خواجه قول امام رازى را كه
گفته است: حدس واجد حركت دوم است و حركت اول را ندارد زيرا حد اوسط دفعتا بذهن
آمده و سپس از حد اوسط انتقال بمطلوب حاصل ميشود خواجه اين بيانرا رد نموده و
ميگويد شيخ حدس را بدون هيچ حركتى ميداند و فرق حدس و فكر از دو جهت است يكى آنكه
در حدس واسطه و مجهول دفعتا و باهم بدون تقدم يكى بر ديگرى بذهن مىآيند و فكر
چنانكه گذشت با دو حركت است تفاوت ديگر آنكه ممكن است در فكر انبتات روى دهد يعنى
فكر در حركات خود متوقّف مانده و به نتيجه مطلوب نرسد ولى در حدس انبتات نيست يعنى
مسلما نتيجه حاصل است و ظفر بر مطلوب حاصل ميشود.
اگر تفسير امام را كه موافق با عقيده مشهور است بپذيريم