3- (معرفت، عقيده و حكمت عملى از نظرگاه ملا صدراى شيرازى)
اينك ما به منظور بيان عقايد و نظريات تربيتى ملا صدرا شيرازى
نمونههايى از عبارات او را از رساله سه اصل وى در بيان شناخت و معرفت و عقيده و
تربيت نفس انسانى مىآوريم.
(معرفت حقايق و قيامت
با پيروى وحى و ولايت)
و همچنانكه حواس از ادراك مدركات قوّت نظر عاجزند، عقل نظرى از ادراك
اوّليّات امور اخروى عاجز است، و از اين قبيل است معرفت روز قيامت كه به قدر پنجاه
هزار سال دنياست، و سرّ حشر و رجوع جميع خلايق به پروردگار و حشر ارواح و اجساد و
نشر صحايف و تطاير كتب و معنى صراط و ميزان و فرق ميانه كتاب و قرآن و سرّ شفاعت و
معنى كوثر و انهار اربعه و درخت طوبى و بهشت و دوزخ و طبقات هر يك و معنى اعراف و
نزول ملائكه و شياطين و حفظه و كرام الكاتبين و سرّ معراج روحانى و هم جسمانى كه
مخصوص خاتم انبياست، عليه و آله الصّلاة، و ساير احوال آخرت و نشأه قبر و هر چه از
اين مقوله از انبيا عليهم السّلام حكايت كردهاند، همه از علوم و مكاشفاتى است كه
عقل نظرى در ادراك آن اعجمى است و جز به نور متابعت وحى سيّد عربى و اهل بيت نبوّت
و ولايتش، عليه و عليهم السّلام و الثّناء، ادراك نمىتوان كرد، و اهل حكمت و كلام
را از آن نصيبى چندان نيست.
اى دوست حديث عشق ديگرگون است
وز گفت و شنيد اين سخن بيرون است
گر ديده دل بازگشايى نفسى
معلوم شود كه اين حكايت چون است
لوح اين كتاب جز در مكتب خانه تقديس، به قلم ابداععَلَّمَ بِالْقَلَمِ، عَلَّمَ
الْإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ
(علق،
4- 5)، نوشته نمىشود، و علم به وى جز به تعليموَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً
(كهف،
65) دانسته نمىگردد، (سه اصل، ص 58).