نام کتاب : عرفان و عارف نمايان ترجمه كتاب كسر أصنام الجاهلية نویسنده : ملا صدرا جلد : 1 صفحه : 55
ترتيب استوار ساخته، روگردانند.
ذكر خدا- آنچنانكه گروهى از موحدنمايان مىپندارند- تنها به گفتن
زبان و حروف و اصوات نيست، چرا كه اين توحيد لفظى است و احدى را در عالم آخرت و
صقع ربوبى فايده نبخشد، و حتى فايدهى آن از عالم گفتهها و شنيدهها فراتر نرود.
و در علومى كه تحقيق دربارهى علل و غايات نمايند، ثابت شده است كه غايت هر چيزى
همجنس و مشابه آن تواند بود، پس غايت توحيد شنيدنى همان مجرد شنيدن است كه فقط
كمال و زينتى براى گوشهاست، همچنانكه خويشتن را موحد نمايش دادن نتيجهاى جز
نمايشگرى ظاهرى ادعا، كه توحيدنمائى است، ندارد و از حقيقت و روح معنى آن بدور
باشد.
«سمعه» و «ريا» دو ميوهاند كه از توحيد لفظى و صورى به بار
آيند و دارندهى آنها نفعى جز در حد ديگر امور محسوسه و جسمانى و اشياء پست و
حيوانى نبرد كه اينها وسائل زندگى در دنيايند و انسان را به مطالب حسى و لذتهاى
فانى قواى بدنى رسانند.
توضيحى دربارهى ذكر
از كلماتى كه چون داراى معانى متعددى هستند براى بسيارى موجب مغالطه
شده است، لفظ «ذكر» و «تذكير» است. خداوند تعالى مىفرمايد[8]: «وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرى تَنْفَعُ
الْمُؤْمِنِينَ».
در مدح مجالس ذكر نيز اخبار زيادى وارد گشته است، از جمله روايت شده
كه حضرت رسول (ص) فرمودند: «خداوندرا سواى ملائكهى خلق ملائكهاى هستند كه در هوا
در گردشند و چون يكى از آنان مجالس ذكر را ببيند ديگران را صدا زند: بسوى آنچه در
جستجويش هستيد، بشتابيد. پس نزد آنان روند و بر آنان حلقه زنند و گوش دارند؛ خدا
را ذكر كنيد و نفسهاتان را».
هدف از ذكر شناخت حق است و آگاهى بر حقيقت نفس و عيبهاى آن و
[8] - و يادآورى كن (و پند مىده) كه يادآورى (و پند) مؤمنان را
فايده بخشد. [سوره ذاريات 51/ 55]
نام کتاب : عرفان و عارف نمايان ترجمه كتاب كسر أصنام الجاهلية نویسنده : ملا صدرا جلد : 1 صفحه : 55