نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 90
مخصوص ابدان در روز قيامت.
خيرات و شرور بدن كه همان لذات و آلام جسمانى باشد، معلوم و ظاهر است
و محتاج به تعليم و بيان نيست و حال آن كه پيغمبر ما صاحب شريعت محمديه حال سعادت
و احوال مربوط به شقاوت بدن و لذات و آلام و خيرات و شرور جسمانى را به نحو مبسوط
بيان كرده است. و بهشت و دوزخ عبارت است از همين لذات و آلام جسمانى مخصوص به
ابدان در عالم آخرت.
و قسم ديگر از معاد آن است كه به عقل و قياس برهانى ادراك شود و حال
آن كه انبيا نيز آن را تصديق نمودهاند و آن اشاره است به آيات و احاديث
دلالتكننده بر تجرد و بقاى نفوس ناطقه و بقاى آن بعد از بوار بدن و التذاذ نفوس
باقيه بعد از ابدان به لذات باقى دائم و اين، سعادت و شقاوتى است كه با برهان
عقلى، ثابت مىشود و به نفوس مجرده از ابدان، اختصاص دارد، اگر چه قواى واهمه ما
از دريافت حقيقت سعادت و شقاوت مخصوص ارواح مادامىكه در قيد بدن و تعلق طبيعت
است، عاجز است، چه آن كه نفس، مادامىكه در سجن طبيعت محبوس است و به غواشى بدنيه
مقيد، از تصور امور عقلى و رسيدن به كنه لذات و آلام روحانيه محروم است [1].
رغبت حكماى الهى به رسيدن به اين قسم از سعادت و نيل و ادراك اين قسم
از سعادت، از درك لذت و سعادت مخصوص به ابدان، بيشتر و لذات مخصوص به ارواح و
سعادت خاص نفس [2] مجرد، از لذات جسمانى و بدنى نزد آنها
[1]مگر نفوس كمّل كه ملكوت وجود بر آنها مكشوف است. و قيامت
را در همين نشأت جسمانى شهود نمايند و خود را در امور عقلى منغمر ديده بلكه با
تعلق به بدن، مظهر تجلى ذاتى حق واقع شدهاند و باده از تجلى ذات نوشيده و چه بسا
چنان وجود مجازى خود را، در حق، فانى نمودهاند كه به مقام صحو بعد از محو و تمكين
بعد از تلوين و بالأخره به مقام فناء عن الفناءين رسيدهاند.
[2]لذات عقلانى، نزد اوليا و انبيا نيز قهرا مطلوبتر و توجه
به لذّات عقلانى مسلّما بيشتر است، بلكه كمّل، به لذّات مخصوص ابدان اعتنا ندارند
و بهشت عقلانى نيز نزد آنان نسبت به جنت ذات و
نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 90