نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 80
مثال، به نحو اختصار به ذكر اقوال برخى از اقدمين اكتفا شد [1].
در عالم مثال و برزخ، رسالهاى به آن تفصيل نوشته نشده است مقدمة
بايد بگوييم: دلايلى كه بر لزوم وجود معاد ذكر نمودهاند، برخى فقط بر اصل معاد
دلالت دارند و در اثبات معاد جسمانى و روحانى معا، رسا و گويا نمىباشند نظير ما
قيل: [2]«إنّانرى في الدار الدنيا مطيعا و عاصيا و محسنا و
مسيئا، و نرى أنّ المطيع يموت من غير ثواب يصل إليه في الدنيا، و المسيء يموت من
غير عقاب يصل إليه في الدنيا، فإن لم يكن حشر و نشر يصل [فيه] الثّواب إلى المحسن
و العقاب إلى المسيء، لكانت هذه الحياة الدنياويّة عبثا بل سفها ...».
اين حجت، در آيات بيّنات قرآن كريم موجود است: (إِنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ أَكادُ أُخْفِيها لِتُجْزى كُلُّ نَفْسٍ
بِما تَسْعى)[3].
در مقام رد شبهه منكران حشر و نشر و عالم آخرت فرمايد: (... وَ ما خَلَقْنَا
السَّماءَ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما باطِلًا ذلِكَ ظَنُّ الَّذِينَ كَفَرُوا
فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ كَفَرُوا مِنَ النَّارِ أَمْ نَجْعَلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ
عَمِلُوا الصَّالِحاتِ كَالْمُفْسِدِينَ فِي الْأَرْضِ ...)[4].
اين قبيل آيات، مثل دليل منقول از مقاصد و اربعين، فقط وجود نشئه
ديگر و نيل به ثواب يا عقاب را اثبات مىنمايند و بر خصوص حشر اجساد دلالت ندارند.
برخى، از باب امكان جمع بين سعادات و انواع آن از جسمانى و روحانى،
به
[1]به واسطه پيدايش مأخذهايى كه دانشمندان غرب به دست
آوردهاند، در اين قبيل از مباحث مىتوان جهات مجهولى را نيز معلوم نمود.
[2]امام فخر در كتاب اربعين و شارح مقاصد در شرح مقاصد و شارح
مواقف در كتاب شرح مواقف.
[3]طه
[20] آيه 15. در اين آيه به وجود عالم آخرت و تحقق آن
از باب غايات افعال بشرى و نيل هر انسانى به ثمره افعال و جزاى اعمال خود اشارت
رفته است.
[4]ص
[38] آيات 27 و 28. اين آيه بر تحقق غايت و لزوم نيل هر
موجودى به غايت وجودى خود و اثبات نشأت آخرت از طريق غايات و نهايات و وجوب رجوع
نهايات به بدايات دلالت نمايد.
نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 80