نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 509
موجودات برزخى مقدم بر عالم ماده، هم مظاهر اسم رحمانند و هم مظاهر
اسم رحيم و در آنان اين دو اسم به حسب حكم تعيّن ندارند؛ چه به صرف رحمت رحمانيه
موجود شدهاند و اصل وجود آنان عين رحمت و رأفت و وجود ابتدائى و وجود معادى و
انتهايى آنان واحد است و حق را بدون حجاب، شهود نمايند و به انواع نعم، متنعّمند،
اگر چه از مظهريت برخى از اسماى خاص انسان كامل محرومند، نفوس ناطقه و ارواح
انسانيه كه به زيور علم و عمل آراستهاند، مظهر اين دو اسم كلى الهى هستند و نفوسى
كه مآل آنان به رحمت است، ولى به واسطه حصول عوارض منشأ غضب، به عذاب و غضب الهى
در برزخ و آخرت مبتلا خواهند بود، در عين آن كه مشمول غضب حقند، از احكام رحمت
رحيميّه بر كنار نيستند، ناچار هر دوى اين اسم بر آنها حاكم است.
ارواح ساذج و نفوس ساذجه خبيثه، قابل رحمت رحيميه هستند، ولى به
اعتبار وجود خارجى، شرور و غضب، بر وجود آنان غلبه دارد.
علت اجتماع اسم رحمان و رحيم
بعضى از ارباب تحقيق گفتهاند: اسم رحمان و رحيم، مانند فقير و
مسكين [1] و مثل ظرف و جارّ و مجرور در مقام اجتماع، داراى دو معناى مختلف و در
زمينه افتراق، يك معنا دارند. اگر اين دو لفظ با هم استعمال شوند مثل آيه بسمله و
سوره حمد، بايد اسم رحمان را بر معنايى و اسم رحيم را بر معناى ديگر حمل نمود، ولى
اگر لفظ رحمان و يا رحيم جدا استعمال گردند، رحمت
[1]گفتهاند در حال اجتماع لفظ فقير و مسكين، مسكين را بايد
به غير فقير حمل نمود، لذا گويند مسكين، أسوأ حالا از فقير است. لذا فقها- رض-
فتوى دادهاند اگر كسى وصيت نمود كه قسمتى از مال او را به فقرا و مساكين بدهند،
ناچار بايد مال بين فقير و غير فقير كه مسكين باشد تقسيم شود، ولى اگر وصيت شود كه
قسمتى از مال را به فقير بدهند و يا به مسكين، مىتوان همه مال را به هر كدام داد.
نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 509