نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 362
طى مدارج اشرف به اخس مىرسد، ولى در قوس صعود از اخس شروع نموده و
بعد از طى جميع مدارج اخس به اشرف مىرسد، لذا قاعده امكان اشرف در قوس نزول و
قاعده امكان اخس در قوس صعود جارى است و بعد از تحقق قوس صعودى، دايره وجود، تمام
مىشود و نهايات، به بدايات رجوع مىنمايد.
بنابر آنچه ذكر شد تحقق عالمى مستقل و تام الوجود و موجود به وجود
برزخى نه مجرد تمام و نه مادى صرف، لازم و ضرورى است. و حق تعالى هر ماهيت قابلى
را به فيض وجود، موجود مىنمايد و هيچ موجودى از فيض عامّ الهى محروم نمىشود. و
حقايق مجرد عارى از قيود ماده و سلاسل زمان و علايق مكان و جهات، به صرف امكان
ذاتى (بلا تراخ و مهلة) از حق فياض مطلق قبول فيض مىنمايند و حالت منتظره ندارند.
اين مطالب را درست تعقل كن كه در مقام جواب از مناقشات و شبهات برخى از متأخرين
مثل شارح مقاصد و سيد داماد و محقق لاهيجى [1] نافع است.
نقل و تأييد
شيخ كبير و غوث اعظم عارف كامل مكمّل، محيى الدين ابن عربى در فتوحات
مكيه فرموده:
«عليكأن تعلم أنّ البرزخ الذي يكون الأرواح فيه بعد
المفارقة من النشأة الدنياوية هو غير البرزخ الذي بين الأرواح المجردة و بين
الاجسام؛ لأنّ مراتب تنزلات الوجود و معارجه دورية و المرتبة التي قبل النشأة
الدنياوية هي من مراتب التنزلات و لها الأوليّة. و التي بعدها من مراتب المعارج و
لها آخرية.
[1]محقق لاهيجى بعد از آن همه تحقيقات كه شيخ اشراق و عرفا و
استاد او صدر المتألهين در اين باب نمودهاند از حدوث و قدم وجود ابدان مثالى و
نحوه تعلق روح و نفس به ابدان مثالى صحبت مىكند و گويا از ترس برخى از عوام گاهى
هم از مذاق استاد كنارهگيرى مىنمايد كه بايد گفت: «منعحكمت
مكن از بهر دل عامى چند».
نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 362