نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 336
بايد توجه داشت مطابق مداليل روايات و آثار وارده از طرق ائمه شيعه
اثناعشريه نفس ناطقه انسانى فانى نمىشود و بنابر تحقيقات عاليه موجود در
«لمّاسألني
بعض الأصدقاء عن مسألة خلافية بين المتكلّمين و كذلك بين الحكماء، هي أنّ ما سوى
اللّه تعالى هل يفنى على عمومه، مجرّداته و مادياته حتى لا يبقى منه شيء و لا
يدوم منه موجود، و يكون السائل و المجيب في «لمنالملك»
واحدا، أم يبقى منه باق ببقاء اللّه من غير أن يفنى دون النفخة الأولى و طيّ
السماوات العلى و تبديل الأرضين السفلى ...؟! أجبته عنه باختيار الشق الثاني».
مرحوم خواجوئى تصريح كردهاند كه برخى از معاصران او از فضلا به
فناى جميع اشيا معتقد است و آن را به برخى از مشايخ خود نسبت داده است و مدعى شده
است كه آيات و اخبار، در فناى ما سوى اللّه صريح است، و يكى از مشايخ برخى از فضلا
مرحوم محدث جليل مجلسى دوم است.
خواجوئى در مقدمه رساله گويد: ذكر بعض الأصدقاء أنّ بعض المعاصرين
يصرّ على الأوّل و يسنده إلى بعض مشايخه رحم اللّه السلف منهم و الخلف، و ينقل
عنهم فيه أيضا مناظرة غريبة غير معلومة الصحة».
مراد از فنا، زوال و دثور يا تبديل به عدم است، بايد توجه داشت كه
نفوس ناطقه به مسلك ائمه شيعه مطابقا للكتاب و السنّة مجرد از ماده است و مجرد،
قبول عدم ننمايد و آنچه از آيات دلالت بر فنا نمايد، مراد از فنا تبديل به عدم و
انعدام نيست و اثر نفخه نيز انعدام نمىباشد و انعدام حقايق به منع افاضه حاصل آيد
به تجلى وجودى، و فنا در اصطلاح قرآن بنا به روايات مأثور از اهل عصمت و طهارت،
معانى مختلف دارد و از فنا در آيات مشعر به قيامت، فناى حاصل از تجلى حق به اسم
وارث و رجوع كل شىء الى اللّه و ظهور حق به وحدت مطلقه و انقهار جهات خلقى تحت
سطوات حقى است كه مبدأ و علت بقاى ابدى است و صاحبان ولايت كلى در همين نشأت
ناسوتى با تعلق روح به بدن و وجود عالم ماده و دار دثور و زوال خطاب موتوا را
اجابت كرده و قيامت خود را قائم ديدهاند.
كل شىء، از درك هلاك و فناى ذاتى حاكم بر همه اشيا و از قهاريت
مطلقه حق عاجزند، اهل اوهام و وساوس و منغمران در شهر ديجور مزاج، از عالم حس پا
فراتر نگذاشتهاند، بلكه مراد آنان از فنا، انعدام اشياست، جوهرا و عرضا و نيز از
سر فناى حاصل در قيامت و از درك اين لطيفه كه حضرت ختمى مقام و اوصياى محمديين-
اهل بيت عصمت- از نفخه، فانى نشوند و غفلت دارند، چه آن كه فنا و قيامت آنان قبل
از قيام قيامت قائم شده است، بلكه قيامت به آنان ظاهر شود، لذا از امير مؤمنان به-
النبأ العظيم- تعبير شده است.
و به اين معنا تصريح كرده است مولانا عبد الرزاق صاحب تأويلات. «هوالنبأ العظيم و فلك نوح».
نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 336