نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 300
مواليد، باقى است، بقاى صور عناصر و بسايط اولى مبدأ از براى مركبات
حقيقيه جهت حصول انواع متوالده ناشى از حركات ذاتى مواد از براى نيل به درجات و
فعليات و تحصلات لازم است و يا آن كه صور عناصر، باقى نمىماند و آنچه باقى
مىماند جهات و مبادى قواى مبدأ صدور افاعيل و خواص و لوازم عناصر است؟
و نيز در اين مسأله هم بحث مىشود كه آيا در ممتزجات عنصرى يعنى
ممتزجات از عناصر، كيفيت مزاجيه قائم به اصل ممتزجات است و يا مزاج قائم به نوع
حاصل از ممتزجات است؟ قال صدر ائمة الحكمة و المعرفة: «ونحن لم نجد إلى الآن برهانا يعطي الحاجة إلى
تركيب العناصر و تصغّرها و تلاقيها في حصول المسمّى بالمزاج»، در اين مسأله نيز
مفصل بحث كردهايم و در حواشى خود بر رساله اجوبة المسائل در ضمن فصول و مباحث در
اين مسأله نيز سخن گفته شده است.
بحث در بيان نحوه وجود صور عناصر در ممتزجات عنصرى
شيخ، در طبيعيات شفا در اين مسأله مفصل بحث كرده است و جميع جوانب
اين مبحث را مثل همه مباحث، در نظر داشته است و با قدرت علمى و سعه نظر و ذكاء
بىنظير و علاقه شديد به معرفت و دانش در هيچ بحثى اجمال و اهمال روا نمىدارد.
قال في الشفاء: «لكنّقوما اخترعوا في قريب من زماننا مذهبا عجيبا و
قالوا: إنّ البسائط إذا امتزجت و انفعل بعضها عن بعض، تأدّى ذلك بها إلى أن ينخلع
صورها و تلبّس حينئذ صورة واحدة، فيصير لها هيولى واحدة و صورة واحدة».
به اين معنا كه بعد از امتزاج چون صورت حاصل در زمينه ممتزج از صور
عناصر، صورت نوعيه حاصل از تركيب عناصر است و بايست از تركيب عناصر صورت واحدى كه
مبدأ آثار نوع خاص باشد و خود، منشأ فعل قرار گيرد و ممتزج
.
شرح بر زاد المسافر ؛ ص301
نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 300