responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين    جلد : 1  صفحه : 220

هوياتها و هذا الوجود الخاص ... به اعتبار قوام آن به مقوم كلّ، باقى و دائمى است، اگر چه تبدل و سيلان و حركت در مجالى و مظاهر آن، واقع شده است. ملاك جهت وحدت كثرات و ملاك بقاى هويت شخص، همان وجود خاص است كه در جميع نشآت موجود است و اين وجود خاص همان بدن انسانى خاص است كه به نفس نطقى قائم است و اين بدن، در مرتبه‌اى داراى سيلان و در مقامى ثابت و در مرتبه‌اى محل صورت نوعيه يعنى نفس ناطقه و در نشآت آخرت همين بدن، ظل نفس ناطقه و به حسب اصل وجود حىّ و شاهد و حاضر است و مى‌شود وجود واحد داراى وحدت جمعى باشد كه در مرتبه‌اى مجرد تام و صرف و در مرتبه‌اى مجرد برزخى، و در مرتبه‌اى جسم متكمّم به حساب آيد و سرّ اين جمعيت، در وجود سعى انسان است. و الوجود كلّما كان أقوى، كان أكثر جمعية ...

از خلاف آمده عادت به طلب كام، كه من‌

 

كسب جمعيت از آن زلف پريشان كردم‌

 

زلف آشفته او موجب جمعيّت ماست‌

 

چون چنين است، پس آشفته ترش بايد كرد

 

بايد به اين مسأله نيز توجه داشت كه اگر چه انسان و هويت خاص موجود بشرى واحد است، ولى داراى شعب و فروع وجودى است نه مثل شعب و فروع وجودى علل عالى و خطوط شعاعى معنوى و جهات فاعلى نسبت به حقايق و معاليل خارجى، بلكه به اين اعتبار كه انسان، داراى مراتب و نشآت خاص از وجود است، و مقام و مرتبه خاص و مخصوص و وجود حقيقى انسان، وجودى است كه مبدأ آن، نطفه است و از ناحيه تكامل و حركات بعد از طى درجات نباتى و حيوانى به مقام عقل بالفعل مى‌رسد و اين موجود در هر مرتبه، داراى احكامى است مخصوص به آن مرتبه.

بنابراين، مرتبه تجرد تام انسان، با مقام تجرد ناقص وى و موطن وجود تجرد برزخى آن با طبيعت جسمانى و صورت نوعى بدنى آن- كه مركب از ماده‌

نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين    جلد : 1  صفحه : 220
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست