نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 167
اعتقاد به ابدى بودن نفس و بقاى آن بعد از بوار بدن با حدوث آن سازش
ندارد؛ چون هر حادثى، در ماده موجود مىشود، و مسبوق به ماده و استعداد است، و
بالأخره بسيط نيست، و هر مركب خارجى، در آن، قوه فساد موجود است و هيچ امر حادثى
باقى و دائمى نمىباشد [1] فقط يك اشكال بر اين مسلك وارد است كه خود اردستانى هم
بايد به آن ملتزم شود و آن مطلب از اين قرار است كه: موجود مجرد تام الوجود عقلانى
امكان ندارد در مرتبه متأخر از ذات- با آن كه بر همه جسمانيات احاطه دارد و مجرد
تام و در رتبه مجردات تامه خلق شده است- محل حوادث قرار گرفته و به بدن خاص جزئى
تعلق گيرد. و از اين امر مجرد عقلانى و ماده جسمانى، موجود واحد داخل در نوع واحد
موجود شود، بدون آن كه در مرتبهاى از مراتب وجود، متحد با ماده باشد.
به عبارت واضحتر: امكان ندارد از موجود مجرد صرف و مادى محض، نوع
كامل طبيعى حاصل شود؛ چه آن كه تصرف نفس در بدن، امرى ذاتى و طبيعى
[1]. اين، منقوض است به مسأله وجود صور و هيآت حاصل از اعمال و
افكار كه بعد از مزاولت جوهرى و كامن، در وجود نفس مىشوند و قهرا منشأ رحمت و
تنعّم و آلام و عذاب اخروى مىباشند. و مسلم است كه نفس در اول مرحله وجود و طليعه
ظهور، از جميع هيآت حاصل از بدن خالى است. و آنچه كه در لوح نفس حاصل شود، قهرا و
بالضروره در سلك حوادث واقع است.
صور ادراكى حاصل از براى نفس، به اعتبار انتزاع اين صور از مواد
خارجى، از ماده جسمانى تجرد دارند و حادثند[1]. و مؤلف حكمت صادقيه خود در موارد عديده به
تجرد صور عقلى و مدركات كلى تصريح كرده و در كيفيت حدوث اين صور، از ملا صدرا
تبعيت نموده و صور ادراكى را مفاض از عالم عقل مىداند. و مشاهده امور خارجى و
لحاظ موارد جزئى از براى حصول و حدوث صور كلى جنبه اعدادى دارد. و نفس از اين راه
داراى قوت بصيرت معنوى گرديده و به واسطه تهيه استعداد در مرتبه وجود نفس، صور
قهرا از عالم معنا افاضه مىشوند.
[1]استادنا في المعارف الحكمية- و هو الحكيم النحرير سيد
سادات اعاظم الفقهاء و الحكماء، آقا ميرزا ابو الحسن قزوينى ادام اللّه ظلاله- اين
مسلك را از اردستانى در مقام تقرير عقايد و آراى حكما در امر پيدايش نفس در مجلس
درس اسفار نقل و بر آن از جهات متعدد مناقشه نموده و اين مسلك را ابطال فرمودند.
نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 167