نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 14
وجود اخروى آن و رجوع آن به حق اول و فناى آن در مبدأ و غايت وجودى
خود كه «إِنَّالِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ»[1].
فرقتى لو لم تكن في ذا السّكون
لم يقل: إنّا إليه راجعون
راجع آن باشد كه بازآيد به شهر
سوى وحدت آيد از تفريق دهر.
در آخر بحث معاد، به طريقه موحّدان از علماى شريعت- كه عرفاى حقيقى
آنانند، مسمّى به اين اسم باشند يا نباشند- نيز به نحو اختصار اشاره نموديم؛ چه
اين جماعت، در مسئله معاد، بر طبق نصوص كتاب مجيد و سنّت نبوى و ولوى، بحث
نمودهاند و بر مظاهر وجودى- از جمله، نفس ناطقه انسانى در ابتدا و انتهاى وجود،-
اسماى الهيّه را حاكم مىدانند و از اين طريق انيق، عالىترين تحقيقات در علم
النفس به اين محققان از علماى شريعت اختصاص دارد.
سهم آخوند ملا صدرا در مباحث نفس و نشآت مختص به آن- از انحاى وجود
نفس در نشآت سابق بر عالم طبع و ماده- يعنى وجود الهى و عقلانى و برزخى- و مراتب وجود
دنيوى نفس و درجات وجود اخروى آن از عالم مثال و عقل و مقام فناى نفوس در مبدأ
وجود- از اين جهت از ديگران بيشتر است كه علاوه بر احاطه به مشارب مختلف فلسفى،
مطالعات وسيعى در آثار عرفا و تضلّع تام در مشرب موحدان دارد؛ لذا آثار او در
مباحث نفس به خصوص در مسائل معاد، بر آثار كليه عرفا و حكما در دوران اسلامى ترجيح
دارد. و سفر نفس اسفار اربعه صدر المتألهين تحقيقىترين و عميقترين اثر به شمار
مىرود. و خود، تصريح نموده است كه عقل نظرى، از درك اوّليات امور اخروى عاجز است.
و ما، لبّ لباب تحقيقات مربوط به نشآت بعد از دنياى نفس و كثيرى از
مباحث راجع به وجود قبل از نشأت جسمانى نفس را از اشارات و نصوص كتاب و سنّت نبوى
و مأثورات ولوى و از مشكات ولايت، اخذ و بر همه آنها برهان اقامه نموديم.
حقير، رساله «زادالمسافر» را جهت تقرير مقدماتى كه معاد، بنابر
مسلك ملا صدرا بر آن توقف دارد، در اين اثر نقل نمود و بعد از اتمام مسأله معاد،
رساله را در اول اين مجموعه، چاپ و در دسترس اهل معرفت قرار مىدهد.