نام کتاب : شيعه در اسلام - ط قديم نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 236
پيش از موقع وى نيازى
نيست.
پاسخ: اينان به حقيقت
معناى امامت پى نبرده اند؛ زيرا در بحث امامت روشن شد كه وظيفه امام تنها بيان صورى
معارف و راهنمايى ظاهرى مردم نيست و امام چنانكه وظيفه راهنمائى صورت مردم را به
عهده دارد همچنان ولايت و رهبرى باطنى اعمال را به عهده دارد و اوست كه حيات معنوى
مردم را تنظيم مى كند و حقايق اعمال را به سوى خدا سوق مى دهد.
بديهى است كه حضور و غيبت
جسمانى امام در اين باب تأثيرى ندارد و امام از راه باطن به نفوس و ارواح مردم
اشراف و اتصال دارد، اگرچه از چشم جسمانى ايشان مستور است و وجودش پيوسته لازم است
اگرچه موقع ظهور و اصلاح جهانيش تا كنون نرسيده است.
خاتمه: پيام معنوى شيعه
پيام معنوى شيعه به
جهانيان، يك جمله بيش نيست و آن اين است كه (خدا را بشناسيد) و تعبير ديگر: (راه
خداشناسى را پيش گيريد تا سعادتمند و رستگار شويد) و اين همان جمله اى است كه
پيغمبراكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم براى نخستين بار دعوت جهانى خود را به آن
افتتاح فرمود: (اى مردم! خدا را به يگانگى بشناسيد و اعتراف كنيد تا رستگار شويد)
در توضيح اين پيام به طور اجمال مى گوييم:
ما افراد بشر به حسب طبع
دلداه بسيارى از مقاصد زندگى و لذايذ مادى هستيم، خوردنيها و نوشيدنيهاى گوارا و
پوشيدنيهاى شيك و كاخها و منظره هاى فريبنده، همسر زيبا و دلنواز، دوستان صميمى و
ثروت سنگين از راه قدرت و سياست مقام و جاه و بسط
نام کتاب : شيعه در اسلام - ط قديم نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 236