نام کتاب : شيعه در اسلام - ط جديد نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 65
خود انتخاب كرد و خود
عزيمت شام كرده از كوفه بيرون رفت و ديگر از او خبرى نشد.
پس از مرد ناشناس، احمد
معروف بقرمط در عراق به جاى وى نشست و تعليمات باطنيه را منتشر ساخت و چنانكه
مورخين مىگويند او نماز تازهاى را به جاى نمازهاى پنجگانه اسلام گذاشت و غسل
جنابت را لغو و خمر را اباحه كرد و مقارن اين احوال، سران ديگرى از باطنيه به دعوت
قيام كرده گروهى از مردم را به دور خود گرد آوردند.
اينان براى جان و مال
كسانى كه از باطنيه كنار بودند هيچگونه احترامى قائل نبودند و از اين روى در
شهرهايى از عراق و بحرين و يمن و شامات نهضت راه انداخته خون مردم را مىريختند و
مالشان را به يغما مىبردند و بارها راه قافله حج را زده دهها هزار نفر از حجاح
را كشتند و زاد و راحله شان را به يغما بردند.
ابوطاهر قرمطى يكى از سران
باطنيه كه در سال 311 بصره را مسخّر ساخته و از كشتار و تاراج اموال مردم فرو
گذارى نكرد و در سال 317 با گروه انبوهى از باطنيه در موسم حج عازم مكه گرديد و پس
از درهم شكستن مقاومت مختصر دولتيان، وارد شهر مكه شد و مردم شهر و حجاج تازه وارد
را قتل عامل نمود و حتى در مسجد الحرام و داخل كعبه جوى خون روان ساخت پيراهن كعبه
را در ميان ياران خود قسمت نمود و در كعبه را كند و حجرالاسود را از جاى خود
درآورده به يمن برد كه مدت بيست و دو سال پيش قرامطه بود.
در اثر اين اعمال بودكه
عامه مسلمين از باطنيه برائت كرده آنان را خارج از آيين اسلام شمردند و حتى
عبيدالله مهدى- پادشاه فاطمى- كه آن روزها در افريقا طلوع كرده خود را مهدى موعود
و امام اسماعيليه معرفى مىكرد، از قرامطه بيزارى جست.
طبق اظهار مورخين، مشخصه
مذهبى باطنيه اين است كه احكام و مقررات ظاهرى اسلام رابه مقامات باطنى عرفانى
تاويل مىكنند و ظاهر شريعت را مخصوص
نام کتاب : شيعه در اسلام - ط جديد نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 65