responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شيعه در اسلام - ط جديد نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 1  صفحه : 169

نخستين كسى كه از شما دعوت مرا بپذيرد خليفه و وصى و وزير من خواهد بود، تنها كسى كه از جاى خود بلند شد و ايمان آورد على عليه السلام بود و پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله ايمان او را پذيرفت و وعده‌هاى خود را درباره‌اش امضا نمود [1] و از اين روى على عليه السلام نخستين كسى است دراسلام كه ايمان آورد و نخستين كسى است كه هرگز غير خداى يگانه را نپرستيد.

على عليه السلام پيوسته ملازم پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله بود تا آن حضرت از مكه به مدينه هجرت نمود و در شب هجرت نيز كه كفر خانه آن حضرت را محاصره كرده بودند و تصميم داشتند آخر شب به خانه ريخته و آن حضرت رادر بستر خواب قطعه قطعه نمايند، على عليه السلام در بستر پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله خوابيده و آن حضرت از خانه بيرون آمده و رهسپار مدينه گرديد [2] و پس از آن حضرت مطابق وصيتى كه كرده بود، امانت‌هاى مردم را به صاحبانش رد كرده مادر خود ودختر پيغمبر را با دو زن ديگر برداشته به مدينه حركت نمود [3].

در مدينه نيز ملازم پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله بود و آن حضرت در هيچ خلوت و جلوتى على عليه السلام را كنار نزد و يگانه دختر محبوبه خود فاطمه را به وى تزويج نمود. و در موقعى كه ميان اصحاب خود عقد اخوت مى‌بست او را برادر خود قرار داد [4]. على عليه السلام در همه جنگ‌ها كه پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله شركت فرموده، حاضر شد جز جنگ تبوك كه آن حضرت او را در مدينه به جاى خود نشانيده بود [5] و در هيچ جنگى پاى به عقب نگذاشت و از هيچ حريفى روى نگردانيد و در هيچ امرى مخالفت پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله‌


[1] . ارشاد مفيد (چاپ تهران سال 1377) ص 4 و ينابيع الموده، ص 122

[2] . فصول المهمة، ص 28- 30؛ تذكرة الخواص (چاپ نجف سال 1383 هجرى) ص 34؛ ينابيع المودة، ص 105 ومناقب خوارزمى، ص 73- 74

[3] . فصول المهمه، ص 34

[4] . همان، ص 20؛ تذكرة الخواص، ص 20- 24 و ينابيع الموده، ص 63- 65

[5] . تذكرة الخواص، ص 18؛ فصول المهمه، ص 21 و مناقب خوارزمى، ص 74

نام کتاب : شيعه در اسلام - ط جديد نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 1  صفحه : 169
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست