نام کتاب : شيعه در اسلام - ط جديد نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 142
افعال طبيعى و بازىهاى
بچه گانه و نظاير آنها اگر به دقت نگاه كنيم غايتها و غرضهايى مناسب نوع كار
مىيابيم چنانكه در كارهاى طبيعى كه عموماً از قبيل حركت مىباشد، غايتى كه حركت
به سوى آناست غايت و غرض آناست و در بازىهاى بچگانه مناسب نوع بازى غايتى است
خيالى و وهمى كه مطلوب از بازى همانا رسيدن بدان است.
البته آفرينش انسان و جهان
كار خداست و خدا منزه است از اينكه كار بيهوده و بىهدف انجام دهد و هميشه
بيافريند و روزى دهد و بميراند و باز بيافريند و روزى دهد و بميراند و همچنين
درست كند و به هم زند بى اينكه از اين آفرينش نيات ثابتى را بخواهد وغرض پابرجايى
را تعقيب كند.
پس ناچار براى آفرينش جهان
و انسان، هدف و غرض ثابتى در كار است و البته سود و فايده آن به خداى بىنياز
نخواهد برگشت و هر چه باشد به سوى آفريدهها عايد خواهد شد، پس بايد گفت كه جهان و
انسان به سوى يك آفرينش ثابت و وجود كاملترى متوجهند كه فنا و زوال نپذيرد.
و نيز وقتىكه از نظر
تربيت دينى، در حال مردم دقيق مىشويم مىبينيم كه در اثر راهنمايى خدايى و تربيت
دينى، مردم به دو گروه نيكوكاران و بدكاران منقسم مىشوند، با اين حال در اين نشئه
زندگى تميز وامتيازى در كار نيست بلكه غالباً پيشرفت و موفقيت از آن بدكاران و
ستمكاران مىباشد و نيكوكارى همراه با گرفتارى و بدگذرانى و هر گونه محروميت و
ستمكشى مىباشد.
در اين صورت، مقتضاى عدل
الهى آناست كه نشئه ديگرى وجود داشته باشد كه در آن نشئه هر يك از دو دسته
نامبرده جزاى عمل خود را بيابند و هر كدام مناسب حال خود زندگى كنند خداى متعال در
كتاب خود به اين دو حجت اشاره نموده مىفرمايد:
«وَ ما خَلَقْنَا
السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما لاعِبِينَ* ما خَلَقْناهُما إِلَّا
نام کتاب : شيعه در اسلام - ط جديد نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 142