نام کتاب : شيعه در اسلام - ط جديد نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 113
بدون تخلف جارى است.
قرآن كريم در تعليم خود
اين حقيقت را قدر ناميده و به خداى متعال كه سرچشمه آفرينش مىباشد نسبت داده است
چنانكه مىفرمايد: «إِنَّا كُلَّ شَيْءٍ خَلَقْناهُ
بِقَدَرٍ»[1] و مىفرمايد:
«وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا
بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ»[2]
و چنانكه بهموجب قضاى
الهى هر پديده و حادثهاى كه در نظام آفرينش جاى مىگيرد ضرورى الوجود و غير قابل
اجتناب است. همچنين بهموجب قدر هر پديده و حادثهاى كه بهوجود مىآيد از
اندازهاى كه از جانب خدا برايش معين شده هرگز كمترين تخلف و تعدى نخواهد نمود.
انسان و اختيار
فعلى كه انسان انجام
مىدهد يكى از پديدههاى جهان آفرينش است و پيدايش آن مانند ساير پديدههاى جهان
بستگى كامل به علت دارد و نظر به اينكه انسان جزء جهان آفرينش و ارتباط وجودى با
اجزاى ديگر جهان دارد، اجزاى ديگر را در فعل وى بىاثر نمىتوان دانست.
مثلا لقمه نانى كه انسان
مىخورد، براى انجام اين فعل چنانكه وسايل دست و پا و دهان و علم و قدرت و اراده
لازم است وجود نان در خارج و در دسترس بودن و مانع نداشتن و شرايط ديگر زمانى و
مكانى براى انجام عمل لازم است كه با نبودن يكى از آنها فعل غير مقدور است و با
تحقق همه آنها (تحقق علت تامه) تحقق فعل ضرورى است.
و چنانكه گذشت ضرورى بودن
فعل نسبت به مجموع اجزاى علت تامه منافات