و انجام است و مطالب اين
فصل در آنجا ترجمه گرديده است و شرح و بسط يافته است و بعضى از حقايق از فتوحات
مكيه و از ديگر مشايخ نيز آورده شده است و رواياتى از اهل بيت عصمت و وحى نقل شده
است رجوع شود. و تأويل شجره طوبى به علم كه در صدر تعليقات اين فصل از فيض نقل
كردهايم از اسفار اتخاذ شده است كه صاحب اسفار گويد: فتأويل ذلك من جهة العلم أن
المعارف الالهية الخ (ج 4 ص 202 ط 1). و نيز فيض در علم اليقين بعضى از روايات در
اين موضوع نقل كرده است كه مطلوبست (ص 224 رحلى چاپ سنگى).
فصل نوزدهم
ص 69 در اشاره به حور
عين.
در اين فصل نيز چون ديگر
فصول رساله، سخن سر بسته گفته است و همين شايسته است. و خود سفراى الهى همه به رمز
سخن گفتهاند تا هر كس بفراخور بينش، و به اندازه دانش خويش از آن بهره برند و
معانى و حقايق را آن چنان در كسوت الفاظ و قوالب محسوسات و صور تمثيلات بدر آوردند
تا هيچ كس از كنار سفره علوم و معارف الهى بىبهره و دست خالى برنخيزد.
كلمات طيبه اين فصل چون
ديگر فصول رساله، تفسير انفسى طايفهاى از قرآن مجيد است كه خواص را بكار آيد.
هر يك از دو كلمه حور و
عين، صيغه جمعاند كه هم جمع مفرد مذكرند و هم مفرد مؤنث. ابن مالك در باب جمع
تكسير الفيه گويد: