responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آغاز و انجام نویسنده : الطوسي، الخواجة نصير الدين    جلد : 1  صفحه : 226

پس حور هم جمع احور است كه نعت مذكر است يعنى مرد آهو چشم و ميش چشم، و هم جمع حوراء كه نعت مؤنث است يعنى زن آهو چشم و ميش چشم، و همچنين عين هم جمع اعين است يعنى مرد فراخ چشم و هم جمع عيناء يعنى زن فراخ چشم كه ضمه عين بمناسبت يا مكسور شده است. و چشمى كه هر دو صفت ياد شده در او جمع شده است خيلى چشم‌گير است. فتبصر.

ص 70 به نيكوترين صورتى از صور ممثل شوند ...،

در صقع نفس ممثل شوند و جميع ممثلات از انحاء ادراك‌اند.

در دفتر دل هم ثبت شده است كه:

تمثل باشد از ادراكت اى دوست‌

 

برون نبود ز ذات پاكت اى دوست‌

همه اطوارت از آغاز و انجام‌

 

همه احوالت از لذات و آلام‌

ز ادراكات تست از نيك و از بد

 

تويى خود ميهمان سفره خود

چو شد آيينه ذات تو روشن‌

 

ز گلهاى مثالى مثل گلشن‌

به وفق اقتضاى بال و حالت‌

 

معانى را بيابى در مثالت‌

مثالى همنشين و همدم تو

 

فزايد نور و بزدايد غم تو

رفيق خلوت شبهاى تارت‌

 

ترا آگه كند از كار و بارت‌

سخن از ماضى و از حال گويد

 

خبرهايى ز استقبال گويد

 

مفتاح فهم انواع تمثلات، كريمه‌ فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِيًّا است. كه در لها بايد دقت بسزا كرد كه اين ملكيت اعتبارى نيست كه در واقع دارايى بيرون از ذات انسان است جز اين كه با او يك نحو اضافه و انتساب دارد بلكه ملكيتى است كه دارايى حقيقى اوست و لها و له است لا لغيرها و غيره. پس حقيقت معنى ازدواج و تزويج در كريمه‌ وَ زَوَّجْناهُمْ‌

نام کتاب : آغاز و انجام نویسنده : الطوسي، الخواجة نصير الدين    جلد : 1  صفحه : 226
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست