تذكرة الفقهاء فرمود آن ده
كلمه را ابو بكر در قرآن آورده است كه روايت ابو بكر از عاصم كاملا همان قرائت
امير المؤمنين عليه السلام است. و به قرائت هر دو انه عمل غير صالح به فتح ميم و
تنوين لام و رفع غير است. پس بدان كه جنت و نار در ارواحاند نه ارواح در جنت و
نار، بلكه در اطلاق دركه مشعر به ظرفيت است خيلى دقت بايد.
ص 37 و اين جمله به حكم
اين باشد كه و ان الدار الآخرة لهى الحيوان لو كانوا يعلمون.
غرض اين است كه نفس ناطقه
انسانى از دار آخرت است و دار آخرت حيات محض است و چون ملكات در متن ذات نفس
متقررند بلكه عين ذات نفساند تمام صور و مثالهاى منتشى از بذور ملكات حيواناند
كه از دار آخرتاند لذا در روايات اهل بيت عصمت و وحى آمده است كه بهشت و آنچه در
آنست و نيز آتش و آنچه در آنست همه حىاند.
حق همىگويد كه ديوار بهشت
نيست چون ديوارها بىجان و زشت
هم درخت و ميوه هم آب زلال
با بهشتى در حديث و در مقال
در اين مقام مطالب ديگر
در دروس اتحاد عاقل بمعقول آمده است رجوع شود (ص 444 تبصره يه درس 23) ص 37 پس هر كس را بعد از كشف غطاء وحدت بصر كتاب خود ببايد خواند.